سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سفرهاى عدالت و پیشرفت جمعه 87/7/26 ساعت 7:31 صبح

سفرهاى عدالت و پیشرفت

با مردم فروتن باش، نرم خو و مهربان باش، گشاده رو و خندان باش، در نگاه هایت و در نیم نگاه و خیره شدن به مردم به تساوى رفتار کن تا بزرگان در ستمکارى تو طمع نکنند و ناتوان ها از عدالت تو مأیوس نگردند.
(نهج البلاغه-نامه ?? خطاب به محمدبن ابى بکر)

«بخشى از وقت خود را به کسانى اختصاص ده که به تو نیاز دارند تا شخصاً به امور آنان رسیدگى کنى، و در مجلس عمومى با آنان بنشین و در برابر خدایى که تو را آفریده فروتن باش و سربازان و یاران و نگهبانان خود را از سر راهشان دور کن تا سخنگوى آنان بدون اضطراب در سخن گفتن، با تو گفت وگو کند. من از رسول خدا(ص) بارها شنیدم که مى فرمود: ملتى که حق ناتوان را از ثروتمندان، بى اضطراب و بهانه اى باز نستاند، رستگار نخواهد شد.»

آنچه ذکر شد بخشى از آموزه هاى معلم بى همتاى عدالت و حاکم بى همانند این عرصه امیرمؤمنان(ع) خطاب به همه کارگزاران حکومتى در همه زمانها و مکانها است.

حاکم چگونه مى تواند در دسترس باشد تا مردمان به راحتى با او سخن بگویند و امور خرد مردم او را از برنامه هاى کلان باز ندارد و امور کلان کشور او را از مشکلات مردم دور نکند؛ در جامعه گسترده امروز، این مهم چگونه قابل تحقق است.

طرح دولت پویا و سیار، از طریق سفرهاى استانى پاسخى به این نیاز جامع است و اجراى فرمان امیرمؤمنان(ع) در گستره ارتباط با مردمان، برقرارى عدالت و عدم غفلت از شرایط عمومى زندگى مردم با این روش قابل تحقق خواهد بود.

به فرازى دیگر از سخنان مولا توجه کنیم، این فراز عمق استخوان کارگزار اسلامى را مى سوزاند : «من اگر مى خواستم، مى توانستم از عسل پاک و از مغز گندم و بافته هاى ابریشم براى خود غذا و لباس فراهم آورم اما هیهات که هواى نفس بر من چیره گردد و حرص و طمع مرا وا دارد که طعام هاى لذیذ برگزینم در حالى که در «حجاز» یا «یمامه» کسى باشد که به قرص نانى نرسد و یا هرگز شکمى سیر نخورد، یا من سیر بخوابم و پیرامونم شکم هایى که از گرسنگى به پشت چسبیده و جگرهاى سوخته وجود داشته باشد. یا چنان باشم که شاعر گفت: این درد تو را بس که شب را با شکم سیر بخوابى و در اطراف تو شکم هایى گرسنه و به پشت چسبیده باشند» (نامه ?? نهج البلاغه)

تا زمانى که این نوع احساس مسئولیت و دردمندى حاصل نشود و در واقع چنین مسئولیتى به عمق باور حاکمان نفوذ نکند، توفیق این نوع خدمت و رفتار حاصل نخواهد شد. اگرچه رسیدن به چنین کمالى در رسیدگى به امور مردم و انسان دوستى و توجه به کرامت آدمیان جز از انسانى همچون حضرت على(ع) ساخته نیست، لکن چنانچه خود فرموده اند، باید با تقوا و پرهیزکارى و تلاش فراوان و پاکدامنى و درستى او را یارى کرد؛ یعنى تا آنجا که مى توانیم، بکوشیم. اگر بمانیم تا مردمان از پس لایه هاى فراوان و حلقه هاى تودرتوى حفاظت و بوروکراسى حاکمان نادیدنى، دستشان به رئیس جمهور برسد، نتیجه آن چه بسا مشکلات بسیارى است که پى در پى گریبان همه را خواهد گرفت و فجایع جدیدترى نیز پدید خواهد آورد. باید دژ دیوان سالارى را در هم شکست و از وراى حلقه حفاظت، مردم را در آغوش گرفت و از پس گزارشات نقاشى شده و طراحى شده، حقایق را با چشم سر مشاهده کرد و با گوش مستقیم، حرفها، دردها، گله ها و همدلى ها و هم پیمانى ها را شنید.سفر استانى بستر تحقق این امکان است که اینک به «شدن» تبدیل گردیده است.

در این سفرها؛
- خدمتگزارى به باور مسئولان نشسته است.
- واقعیت ها خود را بى پرده نشان داده اند.
- توقع ها، گله ها و دردها سر باز کرده اند.
- دولتمردان با ارحام خود که ملت اند، «صله» آغاز کرده اند.
- همه گروه ها فرصت یافته اند که بى پرده و بى واسطه با رئیس جمهور سخن بگویند؛ صریح، شفاف، گاهى تند، بى لکنت و بى نگرانى.
- کودکان، نوجوانان و جوانان، در فرصت هاى برآمده از این سفرها، حرف، پیام، علاقه و عشق و نفرت خود را بازگو کنند.
- زیبایى وحدت ملى متجلى مى شود.
- مواضع مردم در مورد مسائل ملى و جهانى ابراز مى شود.
- مردمان با رزمایش وحدت و توحید، عدالت محورى را فریاد مى زنند.
- همیشه و در همه وقت خود را در خانه ملت و بر خوان گسترده نعمت رحمانى بر کشور احساس مى کنند.
- فریب ها و حیله ها و احساس تبعیض و نابرابرى ها فروریخته مى شود.
- توانمندى کارگزاران با محک خدمت نقادى مى شود.
- اشرافیت رنگ ببازد و طبقه ممتاز اگر شکل گرفته فرو بریزد و یا هرگز شکل نگیرد.
- استعدادها و لیاقت ها شناسایى و شکوفا شوند.
- مردم سالارى در بستر دین و انقلاب متجلى شود.
- کشور یکپارچه آباد مى گردد.
- اصل ?? قانون اساسى به تحقق مى نشیند که: «در بهره بردارى از منابع طبیعى و استفاده از درآمدهاى ملى در سطح استان ها و توزیع فعالیت هاى اقتصادى میان استان ها و مناطق کشور باید تبعیض در کار نباشد. به طوریکه هر منطقه به فراخور نیازها و استعداد رشد خود سرمایه و امکانات لازم را در دسترس داشته باشد.»
- و آمایش سرزمینى در عمل و نظر محقق مى گردد.

لذا ابتکار محمود احمدى نژاد رئیس جمهور دولت اسلامى که دولتش را با سفرهاى استانى از رکود و ایستایى در مرکز، پویا، سیار و متحرک کرد، نه تنها گام بلندى در شکوفایى استعدادهاى طبیعى و انسانى استانها و شهرها بود بلکه تأثیر بلندترى در اصلاح روابط و مناسبات انسانى بین مردم و حکومت ایجاد کرد و مسیر اجراى عدالت را در عرصه پیشرفت فراگیر کشور هموار نمود.

اگر چه برخى منتقدان این اقدام بدیع و نو را موجب افزایش مطالبات مردم و توقعات آنان مى خوانند ولى در این عرصه نیز دو سخن وجود دارد:

یکم - اگر مطالبات به حق و مشروع است و در واقع حقوق آنان است، یک ملت زنده همیشه باید حقوق خود را مطالبه کند و جرأت مطالبه حقوق امرى ارزنده و مستحسن است، آموزه حکومت دینى است و کارگزاران حکومت به طور طبیعى خود را به پاسخگویى به این حقوق ملزم و ملتزم خواهند دانست.

دوم - اگر مطالبات فراتر از مقدورات است، این انتقاد از سر بد بینى است. ملت ایران، بزرگ و شریف است، منصف و سازگار است، پرکار و ایثارگر است و همه این ظرفیت خود را در ارتباط با دولت اسلامى و مورد اعتماد خود بروز مى دهد. اگر امرى نشدنى است به صراحت به آنان باید گفت. اگر ما صادق باشیم و در خدمت به آنان راسخ، سخنان را باور خواهند کرد و به کمک ما خواهند شتافت چنانکه امیر به ما آموخته است: «گمان ها و سوءظن ها با گفتن حقایق رفع خواهد شد.»

باید عزمى راسخ و کلامى صادق با مردم داشته باشیم و از مطالبات به حق نهراسیم و نگران افزون خواهى و مطالبات غیر مقدور نباشیم.

ملت، حکومت را از آن خود و متعلق به خود مى داند و کارگزاران را عامل و وکیل خود مى شناسد، آنان را تنها نمى گذارد و هیچ کارگزارى بى کمک ملت به هیچ امرى توفیق نمى یابد. هر حاکم قطره است و ملت دریا. به دریاى بیکرانه ملت باید خود را سپرد و پایدار و جاودانه کرد.

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق
ثبت است بر جریده عالم دوام ما

 

دکتر غلامحسین الهام

منیع: ماهنامه برداشت اول

 

 


نوشته شده توسط: محمد حق دوست


ِْلیست کل یادداشت های این وبلاگ

ادامه فعالیت در وبلاگ قابلمه بدست
لری کینگ هم به سخنان هاشمی استناد کرد
هانیبال الخاص و ناصر حجازی!
سری ششم کلیپهای "رویای سرطانی"
ترور در روز رأی اعتماد
اللهم عجل لولیک الفرج
سری پنجم کلیپهای "رویای سرطانی"
سری چهارم کلیپهای "رویای سرطانی"
قانونی ترین دزدی قرن!
سری سوم کلیپهای 'رؤیای سرطانی'
اهانت به رهبری، مردم و احمدینژاد از جایگاه وکیل مدافعی سران فتنه
تقدیم به نخبه بیبصیرت "علی.م": عمرسعد شمایید که پیمان شکنید!
آوای مرگ بر موسوی سخنرانی سید حسن را نیمه تمام گذاشت
عظیم ترین نماز جمعه تاریخ اسلام به امامت رهبر معظم انقلاب
عدهای در صف دشمنان امام ادعای مالکیت انحصاری خط امام را دارند
[همه عناوین(671)][عناوین آرشیوشده]

خانه
مدیریت
پست الکترونیک
شناسنامه
 RSS 
 Atom 



:: کل بازدیدها ::
499013


:: بازدیدهای امروز ::
23


:: بازدیدهای دیروز ::
142



:: درباره من ::

محمد حق دوست
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و جعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه . این وبلاگ رو راه انداختم تا از مردی دفاع کنم که آماج حملات بی رحمانه و بی شرمانه دشمنان خارجی و مخالفین داخلی قرار گرفته . کسی که تنها جرمش خدمت و نوکری ملت ایرانه ، کسی که معنای واقعی یک رئیس جمهور رو برای مردم به تصویر کشید ، کسی که ثابت کرد با دین هم میشه حکومت کرد ، کسی که ثابت کرد افکار امام به زباله دان تاریخ نپیوسته، کسی که بعد از چندین سال آوای دلنشین اللهم عجل لولیک الفرج رو در سراسر گیتی طنین انداز کرد ، کسی که یاد و خاطره رجایی رو در ذهن مردم زنده کرد ، کسی که نظام های ظالمانه و ناعادلانه حاکم بر دنیا رو به سخره گرفت . کسی که ...

:: لینک به وبلاگ ::


:: پیوندهای روزانه::

آقای مطهری! دانشگاه آزاد هم تقصیر مناظره است؟! [41]
وقف دانشگاه آزاد ، دزدی بزرگ [45]
لاریجانی : من به وظیفه ام عمل کرده ام [11]
از کیف انگلیسی تا کیف آزادی [9]
مطالبه حقوق مستضعفین از نمایندگان جاسبی گرا+ شماره موبایل [33]
مسئله دانشگاه آزاد و آزمون فساد ستیزی نظام [20]
اصولگرایان اصول را بخاطر آورید! [6]
وکیل الرعایا یا وکیل الدانشگاه آزاد؟ [10]
مجلسی که انگار از جنس مردم نیست [13]
اکنون پس از 20 سال... [51]
آیا سید حسن پیام مردم را شنید؟ + فیلم [267]
موسوی و کروبی در سالگرد رحلت امام(ره) چه می‌کنند؟! [48]
نظر رهبر انقلاب در مورد الله اکبر گفتن سبزها [43]
چرا سخنرانی سید حسن نیمه تمام ماند ؟ [25]
واکنش مردم به سیدحسن نوعی هشدار بود [23]
[آرشیو(162)]


:: فهرست موضوعی یادداشت ها::

کلیپ[7] . احمدی نژاد[6] . دانلود[5] . صهیونیسم[5] . هاشمی[5] . موسوی[5] . کلیپ[2] . سفرهای استانی[2] . قالیباف[2] . سید حسن خمینی[2] . خاتمی[2] . انتخابات88[2] . انرژی هسته ای . انقلاب بنزین . تقلب . توهم . جاسوس . جلبک سبز . جنبش سبز . جنگ نرم . حداد عادل . حماسه 88 . خواص . دانشگاه آزاد . دانشگاه از هفت دولت آزاد . احمدی نژاد، خاتمی ، هاشمی . افسادطلبان . اقتصادی . امام خامنه ای . انتخاب دهم . انتخابات مجلس . شریعتمداری . شهید آیت . شیرین خانم عبادی . صانعی . دکتر احمدی نژاد . دکتر عباسی . ژنو ، کلمبیای2 . سبز لجنی . سبزلجنی . سخنرانی ها . کاربردهای انرژی هسته ای . کروبی . سونامی سوم تیر . سیاست خارجی . ضدغرب . طرح تحول اقتصادی . غزه . کلیپ، دانلود، صهیونیسم . نامه ننگین 2003 . هسته ای . وطن فروش . وطن فروشها . یکه تازی در کلمبیا . گفت و شنود کیهان . گفتگوی تلویزیونی . ما می توانیم . متفرقه . مطهری . مناسبتها . مناظره . منتظری .


:: آرشیو ::

**کلیپ**
آرشیو اخبار(88-1386)
آرشیو دسته بندی شده اخبار(88-1386)
آرشیو مطالب 87
سبزترین ها
پول مارو پس بگیر
این سبز و آن سبز
مناظره 10 میلیونی
13 آبان


:: دوستان من (لینک) ::

احمدی نژاد
بسیج جهانی
منطقه ممنوعه
گردباد
بیداری
چلغوز
فصل انتظار
خیلی دور _ خیلی نزدیک
موشک انداز
حزب اللهی مدرنیته
خمینیسم
ارزش خبر
خاتمی نیوز
رجانیوز
خبرنگار مسلمان
مصائب احمدی نژاد
بچه های سوم تیر
اختاپوس
خاکریزیسم
انصارنیوز
محراب اندیشه
ریاست جمهوری اسلامی ایران
روزنامه کیهان
روزنامه قدس
گاه نوشتهایی درباره ی هیچ چیز و همه چی
نسل یبدار
ولایت
پارتیزان
نصیحت به مسئولین جامعه اسلامی
جنبش
وبلاگ بحر
اریکه ایی ازنوع نوشتن
هجوم خاموش
ناگفته ها
یاوران دکتر احمدی نژاد
لاهوت
طنزهای خفن سیاسی
بوی خوش ظهور
بروبچز دبیرستان روشنگر
آواز پرجبرئیل
طنز کاظم
اصولگرا
روزنامه ایران
هجوم خاموش
پرس تی وی
آزادی بیان
برنانیوز
اندیشکده (دکتر عباسی)
مهرنیوز
وبلاگ رسمی دوستداران و منتقدان دکتراحمدی نژاد
خبرگزاری فارس
نیم نگاهی به ...
پرونده ویژه
مرکز بررسی های استراتژیک
اخبار و رویدادهای جنجالی
روایت های آسمانی
شهید چمران
نگرانی
نسل برتر
بهترین وبلاگ دنیا
سرمستانه
نگرانی
دانشگاه از هفت دولت آزاد
وبلاگ دانشجویان دانشگاه آزاد
صراحت
تارنگاشت های یک زن مسلمان
تاملات
افتضاح ملی
تمهیدات برای حضور و ظهور
آهستان
عشق الهی: نگاه به دین با عینک محبت، اخلاق، عرفان، وحدت مسلمین
منطقه ممنوعه
وبلاگ گروهی فصل انتظار
من و روزهایم
بوی خوش ظهور

در گوشی با خدا
شُکوه منطق ایرانى
شاعرانه
همسنگری
اجتماعی سیاسی
شریف نیوز
همولایتی
روایتی دیگر
مهراوه من
نشریه طنز ستون آزاد
محمد پرسپولیسی
دکتر محمد علی رامین
گام آخر
دکتر شهبازی
کوکب هدایت
اول خدا دوم آقا سوم دکتر
کهف
اکینانیوز

احمدی نژاد FANZ
Mafia Online Game
خدمت
ما در شب تاریخ تا صبح بیداریم
نمازخانه بوستان بهاره
خبرگزاری عصر ایران
دیپلماسی ایرانی
یادگارهای ماندگار
درد نوشته های دانشجوی مسلمان
پایگاه خبری جام
دنیای جوانی
پایگاه خبری سپهر
روزنامه عدالتخواه سیاست روز
نشریه پرتو سخن
آیینه
یالثارات الحسین
انصارنیوز
فاطمه رجبی
حدیث نفس
اسلام حقیقی
پیاده تا عرش
شمیم نینوا
جزیره دانلود 2008
رایحه خدمت
دولت ۷۰ میلیونی
رجایی زمان
دکتر احمدی نژاد
سایه نیوز
آبادگران ایران اسلامی
حامی
جعبه جادویی
جزیره تنهایی های من
امید آخر
شمیم
علافی از دیار ابهر
بیا تا برویم
عمو اکبر
فرقه اصلاحیه
نسیم وصل
عصر بیداری
اینجا چراغی روشن است
علی اکبر جوانفکر
خصوصی نیست ... !
در التهاب انتظار فرج...
بسیجی سیاسی
پرواز
شلیکهای خاتمی
جهاد مجازی
شهسوار دل
احمدی نژاد فانز
وبلاگ گروهی موج
۞ مرکز دانلود ایرانیان ۞
ایرانی تمام عیار
رجایی زمان 2
خاتمی ، نه
مجمع وبلاگ نویسان حامی دولت اسلامی
انتقاد
حامیان دولت اسلامی
تداوم
کنایه
شبکه ایران
رییس جمهور ایرانیان
احمدی نژاد مرد خدا
فراماسونری ویهود
بسیج دانشجویی دانشکده مهندسی پزشکی
استاذنا
استقامت
استناد
یوزارسیف
جنبش دعوت
توپ تانک بسیجی
یااباصالح فدات
ما می توانیم
پایگاه خبری قلم پرس
کلمه نیوز
چرا احمدی نژاد ؟
جنـبش پیامـکی احـمدی نـژاد
وبلاگ کاریکاتور هولوکاست
دولت مهر
پایگاه اطلاع رسانی مهرورزی
پایگاه اطلاع رسانی سحر
امتداد مهر
مردی از جنس مردم
ابـــوحـامـد
تقلب سبز
سیاست روز
صبح بیداری
مازیار بیژنی (کاریکاتور)
دولت اسلامی
تلخندک


:: لوگوی دوستان من ::










:: خبرنامه ::