سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سودمندی کاهش «سود»! جمعه 87/2/27 ساعت 9:23 صبح

 سودمندی کاهش «سود»!

اعلام تصمیم رئیس جمهور محترم در خصوص کاهش نرخ سود بانکی نشان داد که دولت نهم علیرغم همه فشارهایی که طی ماه های اخیر متحمل شده است، همچنان بر تصمیم خود در اصلاح ساختار بیمار اقتصاد ایران استوار بوده و حمایت از تولیدکنندگان- اعم از اهالی صنعت و کشاورزی- را به عنوان حمایت از بنیان مولد اقتصاد جامعه همچنان در دستور کار خود دارد، هرچند که همین تصمیم راهبردی و مصلحانه مورد هجمه سنگین نئولیبرال های اقتصادی قرار گرفته است.
این قبیل مخالفان کاهش نرخ سود بانکی معتقدند که کاهش نرخ سود بانکی باید با کاهش نرخ تورم همراه شود و در غیر اینصورت کاهش نرخ سود بانکی اولا به سپرده گذاران بانکی ضرر می رساند، ثانیا با کاهش انگیزه سپرده گذاران بانکی، نقدینگی را به جای تولید به سمت دلالی و بازارهای پرسودی مانند بازار مسکن سوق می دهد و به گرانی بیشتر و تورم بالاتر دامن می زند.
در مورد این دیدگاه که عمدتا از سوی حلقه های فکری نزدیک به اجماع واشنگتنی و نئولیبرال های اقتصادی ابراز می شود، ذکر چند نکته راهگشا و مفید خواهد بود:
همه کسانی که دستی از دور بر آتش تولید- چه تولید صنعتی و چه تولید کشاورزی- دارند به خوبی دریافته اند که «تولید» بدون اتکاء به «تسهیلات بانکی» امری دشوار و در مواردی ناممکن است و وابستگی تولیدکنندگان به تسهیلات بانکی امری رایج و بدیهی است. در چنین شرایطی کاهش نرخ سود بانکی به کاهش هزینه های تولید و طبیعتا کاهش قیمت نهایی محصولات خواهد انجامید که خود کاهش نرخ تورم را به همراه خواهد داشت. بدیهی است نرخ بهره که در صنعت و همه بخش های مولد اقتصادی به عنوان «هزینه تامین مالی» معرفی می شود، هرچه بالاتر رود، هزینه تمام شده هر واحد محصول را بالاتر خواهد برد و در نتیجه به بالارفتن قیمت کالای تولیدی برای مصرف کننده منجر می شود که سرجمع آن در سطح بازار به عنوان افزایش تورم بروز می نماید. در این شرایط کاهش هزینه های تامین مالی، سرمایه گذاری های مولد را افزایش می دهد و با افزایش طرف عرضه، کاهشی مضاعف را در قیمت تمام شده محصولات شاهد خواهیم بود و زمینه رقابت پذیری محصولات ایرانی در بازار جهانی را هم فراهم خواهد کرد.
در همین رابطه چندی پیش مدیرعامل بزرگترین شرکت خودروسازی کشور گوشه هایی از مشکلات فرا روی صنعت خودرو را در تعامل با نرخ های بالای سود بانکی این چنین تشریح کرد:
«یکی از عواملی که موجب شده خودروسازان داخلی نسبت به رقبای خارجی خود از مزیت رقابتی برخوردار نباشند، وجود نرخ بهره بالا در استفاده از تسهیلات بانکی است.
در سال گذشته همه تلاش خود را صرف کردیم تا نرخ بهره تسهیلات دریافتی بانکی را کاهش دهیم و در سال جاری نیز برای کاهش نرخ بهره تلاش می کنیم چرا که نرخ بهره بالا، خودروسازان را از نظر توان رقابتی با مشکل مواجه کرده است.
باید توجه کرد که خودروسازان ایرانی باید در بازار با شرکت های خودروسازی بزرگ و کوچکی رقابت کنند که با نرخ بهره صفر تا 4درصد وارد عرصه رقابت شده اند.
بهره های بانکی که در دو سال گذشته پرداخت کرده ایم حدود 500 تا 600میلیارد تومان بوده است. این میزان بهره بانکی فوق العاده سنگین بوده و هیچ خودروسازی در دنیا این میزان بهره نمی دهد.»
بدیهی است در شرایطی که اقتصاد جهانی هر روز فشار رقابتی شدن را بر گروه اقتصادهای محلی تحمیل می نماید، نمی توان هم به واحدهای تولیدی کشور نرخ سود بانکی بالا را تحمیل کرد و هم از آنان خواست در شرایطی که هزینه سرمایه گذاری و نرخ سود بانکی برای تولیدکنندگان ایرانی تقریبا 3برابر رقبای خارجی است، با تولیدکنندگان خارجی به رقابت بپردازند.
اگر از زاویه ای دیگر نیز به این موضوع نگاه کنیم، افزایش نرخ سود بانکی سیاستی «ضداشتغال» را رقم خواهد زد. با کاهش هزینه های تامین مالی، سرمایه گذاری در بسیاری از صنایع کوچک و متوسط، که بار اصلی اشتغال را به دوش دارند، توجیه پذیر و اقتصادی می شود و در درازمدت رفع معضل بیکاری را تمهید می نماید.
با همه این اوصاف نئولیبرال های معتقد به اجماع واشنگتنی در شرایطی اعلام می کنند که نرخ سود بانکی باید با نرخ تورم معادل و یا حداکثر تفاوتی حدود یک درصد داشته باشد که این توصیه در ممالک غربی- به عنوان کعبه آمال نئولیبرال های وطنی- نه تنها به هیچ عنوان اجرا نمی شود بلکه دقیقا غربیان در مسیری خلاف آن حرکت می کنند.
در سال 2007، آمریکا و اتحادیه اروپایی برای مقابله با بروز تورم بالا، نرخ سودهای بانکی را در سه مرحله کاهش داده اند و باز هم در تلاش هستند تا این روند را در سال جاری نیز ادامه دهند.
نئولیبرال های اقتصاد ایران فراموش کرده اند که اگر بنا بود بر اساس این شیوه، نرخ سود بانکی هم ارز با تورم اعلام شود، شاید لازم بود در سال 1374 و همزمان با حاکمیت هواداران اجماع واشنگتنی بر اقتصاد ایران- که تورم تاریخی 49درصدی از نتایج آن بود- نرخ سود بانکی حدود 50درصد تعیین شود!
نکته مهم دیگر آنکه در طول سال های اخیر، بالا بودن نرخ سودهای بانکی سبب ایجاد حاشیه امنیت و امتیازی قابل توجه برای بانک ها شده و نظام بانکی را به سوی هزینه کرد غیرمنطقی و کارایی پایین سوق داده است! نشانه وجود این حاشیه پررنگ امنیت و امتیاز ویژه، ولع و اشتیاق بارز برای تاسیس موسسات مالی و اعتباری جدید در قالب بانک های خصوصی، تعاونی های اعتبار و... است که به راحتی با جمع آوری و انباشت نقدینگی های خرد مردم و سپس پرداخت وام و یا سرمایه گذاری، از درآمد و سود سرشاری بهره مند می شوند البته بانکهای دولتی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این همه در حالی است که بانک ها اصولا برای بسیاری از منابع در اختیار خود سودی را پرداخت نمی کنند. ترکیب منابع پولی نظام بانکی نشان می دهد که 53درصد از منابع در اختیار بانک ها را حساب های قرض الحسنه جاری و پس انداز شکل می دهند که سودی به آنها تعلق نمی گیرد و در عین حال دولت در طول سال کل بودجه عمرانی و جاری خود را نزد بانک ها بصورت حساب جاری نگهداری و به تدریج مصرف می کند و به این حساب ها نیز هیچ نوع سودی توسط بانک ها پرداخت نمی شود. با این اوصاف به نظر می رسد که حتی اگر تا پایان فعالیت دولت نهم سود بانکی تا میزان 8درصد نیز کاهش یابد، همچنان بانکداری به عنوان فعالیتی سودآور و با توجیه اقتصادی بالا، طرفداران فراوانی خواهد داشت! با این حال باید توجه نمود که این سود سرشار بانکداری در شرایطی تحصیل شده است که طی دو دهه اخیر، نظام بانکی ایران- که سبب گسترش هزینه های غیرضروری شده است- به عموم مردم ایران و بخش های تولیدی- که تسهیلات بانکی دریافت کرده اند- فشار هزینه ای مضاعف را تحمیل نموده که جبران آن جز از طریق کاهش نرخ سود تسهیلات و تحول ساختار مالی در نظام بانکی میسر نخواهد شد.
موضوع دیگر آنکه برخلاف ادعاهای منتقدین دولت، کاهش نرخ سود بانکی به هیچ وجه باعث فرار سرمایه از بانک ها و کاهش سپرده های بانکی نمی شود. اطلاعات و آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد که با وجود کاهش دو درصدی نرخ سود بانکی در سال 86، میزان سپرده های دیداری در 8 ماه نخست همان سال با 30درصد رشد به 302هزار میلیارد ریال و سپرده های غیردیداری در همین مدت با 39درصد رشد به 764 هزار میلیارد ریال رسیده است.
با همه آنچه که در سودمندی کاهش «سود بانکی» گفته شد، باید توجه داشت زمانی حلاوت و شیرینی این اقدام انقلابی دولت در کام ملت خواهد نشست که علاوه بر این حرکت، توجه دقیق بانک ها برای نحوه واگذاری تسهیلات به کارآفرینان واقعی از یک سو و قطع دست های آلوده فعال در مسیر تسهیلات بانکی از سوی دیگر مورد اهتمام قرار گیرد. زیرا هم چنانکه سود تسهیلات بانکی کاهش می یابد، بر حجم تقاضای دریافت تسهیلات افزوده شده و این مساله فرصت مناسبی را در اختیار فرصت طلبان قرار می دهد که یا با پشتوانه جریان های سیاسی و اقتصادی و یا با تبانی و آلودگی به منابع ارزان مالی دسترسی یافته و ضمن تضییع و نابودی سرمایه های ملی، اقتصاد کشور را نیز با لطمات جدی روبرو سازند. نباید از خاطر برد که ظهور «شهرام جزایری»ها جز در عملکرد ناصحیح و بلانظارت نظام بانکی و تبانی های سیاسی ریشه نداشته است، والا این نکته بدیهی است که هیچ یک از تولیدکنندگان عرصه صنعت و کشاورزی وام خود را در اختیار امثال شهرام جزایری ها قرار نمی دهند!
بر همین مبنا تصمیم انقلابی دولت در کاهش مکرر و مداوم نرخ سود بانکی هنگامی به سرمنزل توفیق خواهد رسید که با نظارت همه جانبه و فراگیر برای قطع دست ویژه خواران -در مراحل اعطای تسهیلات بانکی- همراه گردد، زیرا وجود دست های ناپاک و آلوده در این عرصه که حامیان اصلی مفسدان اقتصادی هم محسوب می شوند تمام ویژگی های برجسته این طرح را پایمال خواهد نمود، موضوعی که تنها از دولتمردان پاک دست دولت اصولگرا برمی آید.


عبدالرضا داوری - کیهان


نوشته شده توسط: محمد حق دوست


ِْلیست کل یادداشت های این وبلاگ

ادامه فعالیت در وبلاگ قابلمه بدست
لری کینگ هم به سخنان هاشمی استناد کرد
هانیبال الخاص و ناصر حجازی!
سری ششم کلیپهای "رویای سرطانی"
ترور در روز رأی اعتماد
اللهم عجل لولیک الفرج
سری پنجم کلیپهای "رویای سرطانی"
سری چهارم کلیپهای "رویای سرطانی"
قانونی ترین دزدی قرن!
سری سوم کلیپهای 'رؤیای سرطانی'
اهانت به رهبری، مردم و احمدینژاد از جایگاه وکیل مدافعی سران فتنه
تقدیم به نخبه بیبصیرت "علی.م": عمرسعد شمایید که پیمان شکنید!
آوای مرگ بر موسوی سخنرانی سید حسن را نیمه تمام گذاشت
عظیم ترین نماز جمعه تاریخ اسلام به امامت رهبر معظم انقلاب
عدهای در صف دشمنان امام ادعای مالکیت انحصاری خط امام را دارند
[همه عناوین(671)][عناوین آرشیوشده]

خانه
مدیریت
پست الکترونیک
شناسنامه
 RSS 
 Atom 



:: کل بازدیدها ::
499374


:: بازدیدهای امروز ::
66


:: بازدیدهای دیروز ::
45



:: درباره من ::

محمد حق دوست
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و جعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه . این وبلاگ رو راه انداختم تا از مردی دفاع کنم که آماج حملات بی رحمانه و بی شرمانه دشمنان خارجی و مخالفین داخلی قرار گرفته . کسی که تنها جرمش خدمت و نوکری ملت ایرانه ، کسی که معنای واقعی یک رئیس جمهور رو برای مردم به تصویر کشید ، کسی که ثابت کرد با دین هم میشه حکومت کرد ، کسی که ثابت کرد افکار امام به زباله دان تاریخ نپیوسته، کسی که بعد از چندین سال آوای دلنشین اللهم عجل لولیک الفرج رو در سراسر گیتی طنین انداز کرد ، کسی که یاد و خاطره رجایی رو در ذهن مردم زنده کرد ، کسی که نظام های ظالمانه و ناعادلانه حاکم بر دنیا رو به سخره گرفت . کسی که ...

:: لینک به وبلاگ ::


:: پیوندهای روزانه::

آقای مطهری! دانشگاه آزاد هم تقصیر مناظره است؟! [41]
وقف دانشگاه آزاد ، دزدی بزرگ [45]
لاریجانی : من به وظیفه ام عمل کرده ام [11]
از کیف انگلیسی تا کیف آزادی [9]
مطالبه حقوق مستضعفین از نمایندگان جاسبی گرا+ شماره موبایل [33]
مسئله دانشگاه آزاد و آزمون فساد ستیزی نظام [20]
اصولگرایان اصول را بخاطر آورید! [6]
وکیل الرعایا یا وکیل الدانشگاه آزاد؟ [10]
مجلسی که انگار از جنس مردم نیست [13]
اکنون پس از 20 سال... [51]
آیا سید حسن پیام مردم را شنید؟ + فیلم [267]
موسوی و کروبی در سالگرد رحلت امام(ره) چه می‌کنند؟! [48]
نظر رهبر انقلاب در مورد الله اکبر گفتن سبزها [43]
چرا سخنرانی سید حسن نیمه تمام ماند ؟ [25]
واکنش مردم به سیدحسن نوعی هشدار بود [23]
[آرشیو(162)]


:: فهرست موضوعی یادداشت ها::

کلیپ[7] . احمدی نژاد[6] . دانلود[5] . صهیونیسم[5] . هاشمی[5] . موسوی[5] . کلیپ[2] . سفرهای استانی[2] . قالیباف[2] . سید حسن خمینی[2] . خاتمی[2] . انتخابات88[2] . انرژی هسته ای . انقلاب بنزین . تقلب . توهم . جاسوس . جلبک سبز . جنبش سبز . جنگ نرم . حداد عادل . حماسه 88 . خواص . دانشگاه آزاد . دانشگاه از هفت دولت آزاد . احمدی نژاد، خاتمی ، هاشمی . افسادطلبان . اقتصادی . امام خامنه ای . انتخاب دهم . انتخابات مجلس . شریعتمداری . شهید آیت . شیرین خانم عبادی . صانعی . دکتر احمدی نژاد . دکتر عباسی . ژنو ، کلمبیای2 . سبز لجنی . سبزلجنی . سخنرانی ها . کاربردهای انرژی هسته ای . کروبی . سونامی سوم تیر . سیاست خارجی . ضدغرب . طرح تحول اقتصادی . غزه . کلیپ، دانلود، صهیونیسم . نامه ننگین 2003 . هسته ای . وطن فروش . وطن فروشها . یکه تازی در کلمبیا . گفت و شنود کیهان . گفتگوی تلویزیونی . ما می توانیم . متفرقه . مطهری . مناسبتها . مناظره . منتظری .


:: آرشیو ::

**کلیپ**
آرشیو اخبار(88-1386)
آرشیو دسته بندی شده اخبار(88-1386)
آرشیو مطالب 87
سبزترین ها
پول مارو پس بگیر
این سبز و آن سبز
مناظره 10 میلیونی
13 آبان


:: دوستان من (لینک) ::

احمدی نژاد
بسیج جهانی
منطقه ممنوعه
گردباد
بیداری
چلغوز
فصل انتظار
خیلی دور _ خیلی نزدیک
موشک انداز
حزب اللهی مدرنیته
خمینیسم
ارزش خبر
خاتمی نیوز
رجانیوز
خبرنگار مسلمان
مصائب احمدی نژاد
بچه های سوم تیر
اختاپوس
خاکریزیسم
انصارنیوز
محراب اندیشه
ریاست جمهوری اسلامی ایران
روزنامه کیهان
روزنامه قدس
گاه نوشتهایی درباره ی هیچ چیز و همه چی
نسل یبدار
ولایت
پارتیزان
نصیحت به مسئولین جامعه اسلامی
جنبش
وبلاگ بحر
اریکه ایی ازنوع نوشتن
هجوم خاموش
ناگفته ها
یاوران دکتر احمدی نژاد
لاهوت
طنزهای خفن سیاسی
بوی خوش ظهور
بروبچز دبیرستان روشنگر
آواز پرجبرئیل
طنز کاظم
اصولگرا
روزنامه ایران
هجوم خاموش
پرس تی وی
آزادی بیان
برنانیوز
اندیشکده (دکتر عباسی)
مهرنیوز
وبلاگ رسمی دوستداران و منتقدان دکتراحمدی نژاد
خبرگزاری فارس
نیم نگاهی به ...
پرونده ویژه
مرکز بررسی های استراتژیک
اخبار و رویدادهای جنجالی
روایت های آسمانی
شهید چمران
نگرانی
نسل برتر
بهترین وبلاگ دنیا
سرمستانه
نگرانی
دانشگاه از هفت دولت آزاد
وبلاگ دانشجویان دانشگاه آزاد
صراحت
تارنگاشت های یک زن مسلمان
تاملات
افتضاح ملی
تمهیدات برای حضور و ظهور
آهستان
عشق الهی: نگاه به دین با عینک محبت، اخلاق، عرفان، وحدت مسلمین
منطقه ممنوعه
وبلاگ گروهی فصل انتظار
من و روزهایم
بوی خوش ظهور

در گوشی با خدا
شُکوه منطق ایرانى
شاعرانه
همسنگری
اجتماعی سیاسی
شریف نیوز
همولایتی
روایتی دیگر
مهراوه من
نشریه طنز ستون آزاد
محمد پرسپولیسی
دکتر محمد علی رامین
گام آخر
دکتر شهبازی
کوکب هدایت
اول خدا دوم آقا سوم دکتر
کهف
اکینانیوز

احمدی نژاد FANZ
Mafia Online Game
خدمت
ما در شب تاریخ تا صبح بیداریم
نمازخانه بوستان بهاره
خبرگزاری عصر ایران
دیپلماسی ایرانی
یادگارهای ماندگار
درد نوشته های دانشجوی مسلمان
پایگاه خبری جام
دنیای جوانی
پایگاه خبری سپهر
روزنامه عدالتخواه سیاست روز
نشریه پرتو سخن
آیینه
یالثارات الحسین
انصارنیوز
فاطمه رجبی
حدیث نفس
اسلام حقیقی
پیاده تا عرش
شمیم نینوا
جزیره دانلود 2008
رایحه خدمت
دولت ۷۰ میلیونی
رجایی زمان
دکتر احمدی نژاد
سایه نیوز
آبادگران ایران اسلامی
حامی
جعبه جادویی
جزیره تنهایی های من
امید آخر
شمیم
علافی از دیار ابهر
بیا تا برویم
عمو اکبر
فرقه اصلاحیه
نسیم وصل
عصر بیداری
اینجا چراغی روشن است
علی اکبر جوانفکر
خصوصی نیست ... !
در التهاب انتظار فرج...
بسیجی سیاسی
پرواز
شلیکهای خاتمی
جهاد مجازی
شهسوار دل
احمدی نژاد فانز
وبلاگ گروهی موج
۞ مرکز دانلود ایرانیان ۞
ایرانی تمام عیار
رجایی زمان 2
خاتمی ، نه
مجمع وبلاگ نویسان حامی دولت اسلامی
انتقاد
حامیان دولت اسلامی
تداوم
کنایه
شبکه ایران
رییس جمهور ایرانیان
احمدی نژاد مرد خدا
فراماسونری ویهود
بسیج دانشجویی دانشکده مهندسی پزشکی
استاذنا
استقامت
استناد
یوزارسیف
جنبش دعوت
توپ تانک بسیجی
یااباصالح فدات
ما می توانیم
پایگاه خبری قلم پرس
کلمه نیوز
چرا احمدی نژاد ؟
جنـبش پیامـکی احـمدی نـژاد
وبلاگ کاریکاتور هولوکاست
دولت مهر
پایگاه اطلاع رسانی مهرورزی
پایگاه اطلاع رسانی سحر
امتداد مهر
مردی از جنس مردم
ابـــوحـامـد
تقلب سبز
سیاست روز
صبح بیداری
مازیار بیژنی (کاریکاتور)
دولت اسلامی
تلخندک


:: لوگوی دوستان من ::










:: خبرنامه ::