سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازسازى یا تخریب مجموعه آزادى؟ جمعه 86/11/5 ساعت 10:48 صبح
بازسازى یا تخریب مجموعه آزادى؟
محوطه اى فرهنگى هنرى، تعدادى گردشگر خارجى، چند مجسمه سنگى تاریخى و یک تشت حمام!
 تعجب نکنید. منظور ما دقیقاً تشت حمام است که قطره هاى آب از سقف موزه به داخل آن مى چکد.

توصیف بالا تصویرى از مجموعه فرهنگى- هنرى انقلاب (مجموعه آزادى) است که در قسمت زیرین برج آزادى واقع شده است. این مجموعه براساس تطابق ذاتى نام و سابقه تاریخى این میدان در روزهاى پرشور انقلاب اسلامى به عنوان شاهد آزادى مردم و براى پرداخت فرهنگى- هنرى ابعاد مختلف انقلاب اسلامى و اطلاع رسانى در زمینه ایران شناسى و میراث هاى ادبى، فرهنگى و هنرى کشور راه اندازى شد. این مرکز در طول هفته میزبان گروه هاى توریستى خارجى و داخلى، محققان، هنرمندان و عموم مردم است و به مکانى براى سپرى کردن اوقات فرهنگى تبدیل شده است.
*بازسازى
چندى پیش بود که یکى از رسانه هاى کشور از قول مسئولان نوشت: «برج 45 مترى آزادى که در 36 سال گذشته به عنوان نماد ملى کشور و انقلاب شناخته مى شود، با مداخله شهردارى تهران از خطر نابودى نجات یافت.»
در ادامه این گزارش آمده بود: «پس از صرف 10میلیارد تومان هزینه براى بازسازى محوطه میدان آزادى، برج آزادى از خطر تخریب در امان ماند.» این ادعاى به ظاهر شیرین در حالى مطرح مى شود که در طول سال هاى گذشته، هیچ هشدارى نسبت به ویرانى برج آزادى داده نشده بود و به جز چند آسیب جزئى و ناچیز مشکل دیگرى نداشت.
چند روز پیش با مراجعه به محوطه برج آزادى و مجموعه فرهنگى واقع در قسمت زیرین آن، با صحنه هاى تأسف بارى روبه رو شدیم که انعکاس نیافتن این وضعیت براى آگاهى مردم و مسئولان، مى تواند لطمه هاى جبران ناپذیرى را به این مجموعه وارد کند.
ما در حالى شاهد این وضعیت هستیم که شهردارى تهران از چندى پیش اقدام به بازسازى محوطه برج کرده که هم اکنون فاز اول آن در حال اتمام است. فاز اولى که با ابهامات و سؤالات فراوانى همراه است و بیم آن مى رود که با انجام فاز دوم این پروژه، شاهد وارد شدن آسیب هاى جدى تر به این بنا و مجموعه فرهنگى باشیم.
*بارش باران از سقف موزه
قبل از آغاز پروژه بازسازى محوطه برج آزادى، در مجموعه آزادى و موزه انقلاب چند نقطه وجود داشت که آب از آن نقاط به داخل مجموعه نفوذ مى کرد و گفته مى شود که لوله هاى آبرسانى چمن قبلاً دچار ترکیدگى هایى بود که موجب نفوذ آب مى شد. شهردارى اعلام آمادگى کرد که با عایق کارى محوطه میدان آزادى در قالب طرح بازسازى، این مشکل را برطرف مى کند.
البته نفوذ آب فقط در حد ایجاد نم بود و به هیچ وجه قطره هاى آب از سقف نمى چکید.
هم اکنون و پس از اتمام بیش از 90 درصد پروژه بازسازى، در قسمت هایى از این مجموعه شاهد نفوذ آب و رطوبت هستیم .
پروژه بازسازى به گونه اى بود که وقتى در هفته هاى گذشته شاهد بارش برف سنگین بودیم، از سقف موزه باران مى بارید.
یکى از عوامل پیمانکارى پروژه بازسازى محوطه برج آزادى در پاسخ به این سؤال که آیا این عایق بازسازى خواهد شد یا نه، مى گوید: «به نظر نمى رسد که شهردارى قصد بازسازى کامل عایق را داشته باشد، چراکه روى آن را سنگ گذاشته و روى سنگ هم خاک ریخته و در آن بذر چمن کاشته است. این یعنى پایان کار!»
درباره کاشت بذر چمن در محوطه میدان آزادى یکى از کارگران مى گوید: «پس از بارش یک برف خفیف و در سرماى زمستان، به ما دستور دادند که بذرها را روى خاک بپاشیم، در حالى که در این سرما و یخبندان احتمال به عمل آمدن آنها بسیار ضعیف است. پس از بارش هاى سنگین برف و یخ زدن خاک نیز به ما گفته شد که برف ها را کنار بزنیم تا بذرهاى چمن آفتاب بخورد و به عمل آید!»
اینطور که ظواهر نشان مى دهد و پیمانکاران شهردارى هم تأیید مى کنند، عایق به کار برده شده در سطح محوطه بسیار مرغوب است ولى نوع برخورد با آن مناسب نیست.
یکى از کارگران به ما مى گوید: «ما همان روز اول هم به شهردارى گفتیم که این عایق مرغوب است ولى با این وضعیتى که شما ایجاد کرده اید و لودرها و کامیون ها در اینجا رفت وآمد دارند و حتى شیوه نامناسب سنگ کارى محوطه، به این عایق آسیب جدى مى زند، حتى پیمانکار هم به مسئولان شهردارى هشدار داد که ما ضمانت نمى کنیم که آسیبى به این عایق وارد نشود. با این حال شهردارى اصرار بر اجراى سریع این پروژه داشت و البته ناگفته نماند آنها پیش بینى مواجه شدن با چنین برف و سرمایى را نمى کردند.»
* سنگ کارى ناموزون محوطه
«سنگ هاى محوطه آزادى قبل از بازسازى هیچ مشکلى نداشت. اگر شهردارى فقط همان نقاط کوچکى که از قبل دچار مشکل بود را ترمیم مى کرد، کافى بود و اصلاً لازم نبود کل محوطه را تخریب کنند.»
یکى از مسئولان مجموعه با بیان این مطلب مى گوید: «وضعیت سنگ ها قبل از بازسازى به گونه اى بود که حتى کامیون هم روى آن رفت و آمد مى کرد و هیچ آسیبى به سنگ ها وارد نمى شد. قسمت هایى از میدان نیز سنگ کارى نبود بلکه مشبک هاى سیمانى بود که طبق نقشه باید رنگ آن تیره تر از سنگ سفید باشد. از آنجا که عملیات بازسازى بسیار عجولانه انجام شد، سطح را با بتون ریزى بالاتر آورده و روى آن سنگ سفید کار کرده اند. در حالى که باید ابتدا زیرسازى مى کردند و بعد سنگ ها روى آن کار مى شد.»
کسانى که شکل و ظاهر گذشته محوطه میدان آزادى را دیده بودند به یاد دارند که سنگ هاى کار شده در محوطه با چه نظم خاصى کنار یکدیگر چیده شده بود ولى هم اکنون اگر از این محوطه بازدید شود، مشخص مى شود که سنگ ها در یک خط موازى و یا مشخص کار نشده اند و شکلى نازیبا به برخى نقاط محوطه داده اند که در جاى خود قابل تأمل است.
*تعهداتى که به آن عمل نشد
در صورتجلسه مورخ 86/1/28شماره 615/1404 که به امضاى مسئولان شهردارى و بنیاد رودکى رسیده، شهردارى موظف به انجام برخى فعالیت ها و تعهدات شده که به هیچ یک از آنها عمل نکرده است.
قرار بود که بازسازى محوطه میدان آزادى به گونه اى باشد که خللى در بازدید مردم از مجموعه به وجود نیاید ولى به رغم امضاى توافقنامه در این باره، نه تنها این مسئله بلکه هیچ یک از توافقات دیگر نیز عملى نشده است.
هم اکنون برخلاف مفاد توافقنامه، یکى از ورودى هاى مجموعه از سوى پرسنل شهردارى مسدود شده است و بازدید کنندگان فقط از یک ورودى حق مراجعه دارند و این در حالى است که شهردارى اصرار بر مسدود شدن هر دو ورودى داشت که با مقاومت مسئولان مجموعه موفق به انجام این کار نشد.
ایمن سازى خیابان نیز از جمله تعهدات شهردارى بود که به آن عمل نشد.
محل عبور دانش آموزان از خیابان براى دسترسى به موزه بسیار ناامن و خطرناک است.
یک مقام مسئول دراین باره مى گوید: «از شهردارى خواسته شده است که براى حفظ جان دانش آموزان اقدام به خط کشى مناسب خیابان کند و از آنجا که خودروها بسرعت دور میدان حرکت مى کنند، این اقدام بسیار ضرورى است.
شهردارى نیز تعهد کرد که براى نصب سرعت گیر و چراغ راهنما و خط کشى خیابان اقدام کند ولى این کار انجام نشد.»
در محوطه میدان آزادى به نقاط گنبدى شکلى برمى خوریم که کارگران شهردارى روى آنها را با پلاستیک هاى بزرگ پوشانده اند.
یکى از کارگران در این باره مى گوید: «هنگام کلنگ زنى و بیل زنى، این نقاط سوراخ شده است که براى جلوگیرى از نفوذ برف و آب به پائین مجموعه، روى آنها را با پلاستیک پوشانده ایم.»
* تخریب ناآگاهانه و بازسازى بدون نقشه!
از آنجا که شهردارى هیچ نقشه اى از تأسیسات محوطه میدان آزادى در اختیار نداشت، موجب شد که بسیارى از کابل هاى تلفن قطع و به لوله ها و تأسیسات آب آسیب جدى وارد شود. به طورى که دو لوله اصلى ورودى آب به مجموعه انقلاب کاملاً قطع شد و حتى مجموعه به خاطر بروز مشکل تا چند روز تعطیل بود.
همچنین یک کابل تلفن از ضلع شرقى وارد مجموعه فرهنگى انقلاب مى شود که با سهل انگارى عوامل پروژه قطع شد و مسئولان مجموعه انقلاب نیز خود اقدام به کابل کشى کردند که البته هنوز مشکل ارتباطى آنها به طور کامل رفع نشده است، چراکه قرار بود شهردارى ? خط لوله براى مجموعه انقلاب ایجاد کند تا خطوط ارتباط تلفنى آنها برقرار شود.
درباره انشعاب لوله هاى گاز نیز شهردارى تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده است.
به هر حال شهردارى به هیچ یک از تعهدات و توافقات خود با عوامل و دست اندرکاران مجموعه فرهنگى انقلاب و بنیاد رودکى عمل نکرده است و حتى سهل انگارى ها و عملکرد غیرکارشناسى آنها در برخى موارد ضبط شده و اسناد آن موجود است که در صورت لزوم به آنها استناد خواهد شد.
* شهردارى: عایق کارى مناسبى نداشتیم
موضوع مشکلات ایجاد شده براى مجموعه آزادى را با مدیرعامل سازمان زیباسازى شهردارى تهران مطرح کردیم.
حجت الله ملاصالحى درباره میزان هزینه هاى صرف شده براى بازسازى محوطه برج آزادى مى گوید: «هزینه 10 میلیاردى به هیچ وجه صحیح نیست و تا به حال چنین رقمى براى بازسازى هزینه نشده است، بلکه تاکنون چهار میلیارد و 600 هزار تومان براى انجام فاز اول پروژه صرف شده است و پیش بینى مى شود که با پایان فاز دوم، 10میلیارد تومان هزینه کنیم.»
وى درباره فاز دو این پروژه مى گوید: «فاز دو مربوط به ساختمان اصلى برج است، چرا که این برج، کثیف شده و بندکشى هاى آن از بین رفته است و باید با هماهنگى سازمان میراث فرهنگى براى تعمیر سنگ هاى آن اقدام کنیم. طبق پیش بینى ها، عملیات فاز دو تا 22 بهمن 87 پایان مى یابد.»
ملاصالحى مى افزاید: «ما در ابتدا تصور مى کردیم که سطح ساختمان برج آزادى عایق کارى شده است، ولى بعدها متوجه شدیم که رژیم سابق به خاطر برگزارى جشن هاى 2500 ساله و تلاش براى اتمام احداث برج، پروژه را به صورت ناقص به پایان رسانده اند. بنابراین بعد از عایق کارى محوطه، براى عایق کارى ساختمان برج اقدام خواهد شد.»
مدیرعامل سازمان زیباسازى شهردارى تهران درباره نفوذ آب به داخل مجموعه فرهنگى هنرى مى گوید: «ادعاى مسئولان مجموعه فرهنگى هنرى انقلاب کاملاً صحیح است، چرا که نوع برخورد ما با عایق صحیح نبوده و موجب تخریب برخى نقاط آن شده است.»
وى مى افزاید: «حرکت لودر بر روى سنگ ها و فشار آن بر عایق، عدم سنگ کارى صحیح روى عایق و برخى موارد دیگر موجب شد که این عایق مرغوب در برخى نقاط آسیب ببیند.»
 
ملاصالحى تصریح مى کند: «البته ما هنوز دور چهار ستون برج را به خاطر انجام عملیات نورپردازى عایق کارى نکرده ایم و احتمال دارد که آب از این نقاط نفوذ کرده باشد که با پایان یافتن عملیات در 22 بهمن امسال احتمالاً این مشکل حل خواهد شد.»
* سازمان میراث فرهنگى: قطعاً با سهل انگارى ها برخورد مى کنیم
مدیر روابط عمومى سازمان میراث فرهنگى پس از شنیدن اظهارات خبرنگار ما مى گوید: «به طور یقین اگر این وضعیت براى مجموعه آزادى ایجاد شده باشد، سازمان میراث فرهنگى به دنبال رفع آن و برخورد با سهل انگارى ها خواهد بود.»
اکبرى مى افزاید: «سازمان میراث فرهنگى یک نماینده ناظر و هماهنگ کننده در پروژه بازسازى برج آزادى دارد تا امور طبق خواست این سازمان پیش برود.»
* بنیاد رودکى: شهردارى کار را تمام شده تحویل دهد
مدیرعامل بنیاد رودکى (که مجموعه فرهنگى هنرى انقلاب زیر نظر این بنیاد فعالیت مى کند) به «ایران» مى گوید: «همه مسئولیت بر عهده شهردارى است و آنها باید بازسازى را به نحو مطلوب به اتمام برسانند.»
مسعود شاهى مى افزاید: «ما خواهان پیشرفت کارها به نحو مطلوب هستیم و شهردارى باید کار را تمام شده به ما تحویل دهد و نقصى در آن نباشد. به هر حال آنها تعهد کرده اند که آسیبى به مجموعه فرهنگى وارد نشود.»
وى ادامه مى دهد: «مى توانید مسئله سهل انگارى و اشکال در کار را از خود مسئولان شهردارى جویا شوید و از آنها توضیح بخواهید.»
 
مهدى جابرى- روزنامه ایران

نوشته شده توسط: محمد حق دوست


ِْلیست کل یادداشت های این وبلاگ

ادامه فعالیت در وبلاگ قابلمه بدست
لری کینگ هم به سخنان هاشمی استناد کرد
هانیبال الخاص و ناصر حجازی!
سری ششم کلیپهای "رویای سرطانی"
ترور در روز رأی اعتماد
اللهم عجل لولیک الفرج
سری پنجم کلیپهای "رویای سرطانی"
سری چهارم کلیپهای "رویای سرطانی"
قانونی ترین دزدی قرن!
سری سوم کلیپهای 'رؤیای سرطانی'
اهانت به رهبری، مردم و احمدینژاد از جایگاه وکیل مدافعی سران فتنه
تقدیم به نخبه بیبصیرت "علی.م": عمرسعد شمایید که پیمان شکنید!
آوای مرگ بر موسوی سخنرانی سید حسن را نیمه تمام گذاشت
عظیم ترین نماز جمعه تاریخ اسلام به امامت رهبر معظم انقلاب
عدهای در صف دشمنان امام ادعای مالکیت انحصاری خط امام را دارند
[همه عناوین(671)][عناوین آرشیوشده]

خانه
مدیریت
پست الکترونیک
شناسنامه
 RSS 
 Atom 



:: کل بازدیدها ::
499571


:: بازدیدهای امروز ::
54


:: بازدیدهای دیروز ::
27



:: درباره من ::

محمد حق دوست
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و جعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه . این وبلاگ رو راه انداختم تا از مردی دفاع کنم که آماج حملات بی رحمانه و بی شرمانه دشمنان خارجی و مخالفین داخلی قرار گرفته . کسی که تنها جرمش خدمت و نوکری ملت ایرانه ، کسی که معنای واقعی یک رئیس جمهور رو برای مردم به تصویر کشید ، کسی که ثابت کرد با دین هم میشه حکومت کرد ، کسی که ثابت کرد افکار امام به زباله دان تاریخ نپیوسته، کسی که بعد از چندین سال آوای دلنشین اللهم عجل لولیک الفرج رو در سراسر گیتی طنین انداز کرد ، کسی که یاد و خاطره رجایی رو در ذهن مردم زنده کرد ، کسی که نظام های ظالمانه و ناعادلانه حاکم بر دنیا رو به سخره گرفت . کسی که ...

:: لینک به وبلاگ ::


:: پیوندهای روزانه::

آقای مطهری! دانشگاه آزاد هم تقصیر مناظره است؟! [41]
وقف دانشگاه آزاد ، دزدی بزرگ [45]
لاریجانی : من به وظیفه ام عمل کرده ام [11]
از کیف انگلیسی تا کیف آزادی [9]
مطالبه حقوق مستضعفین از نمایندگان جاسبی گرا+ شماره موبایل [33]
مسئله دانشگاه آزاد و آزمون فساد ستیزی نظام [20]
اصولگرایان اصول را بخاطر آورید! [6]
وکیل الرعایا یا وکیل الدانشگاه آزاد؟ [10]
مجلسی که انگار از جنس مردم نیست [13]
اکنون پس از 20 سال... [51]
آیا سید حسن پیام مردم را شنید؟ + فیلم [267]
موسوی و کروبی در سالگرد رحلت امام(ره) چه می‌کنند؟! [48]
نظر رهبر انقلاب در مورد الله اکبر گفتن سبزها [43]
چرا سخنرانی سید حسن نیمه تمام ماند ؟ [25]
واکنش مردم به سیدحسن نوعی هشدار بود [23]
[آرشیو(162)]


:: فهرست موضوعی یادداشت ها::

کلیپ[7] . احمدی نژاد[6] . دانلود[5] . صهیونیسم[5] . هاشمی[5] . موسوی[5] . کلیپ[2] . سفرهای استانی[2] . قالیباف[2] . سید حسن خمینی[2] . خاتمی[2] . انتخابات88[2] . انرژی هسته ای . انقلاب بنزین . تقلب . توهم . جاسوس . جلبک سبز . جنبش سبز . جنگ نرم . حداد عادل . حماسه 88 . خواص . دانشگاه آزاد . دانشگاه از هفت دولت آزاد . احمدی نژاد، خاتمی ، هاشمی . افسادطلبان . اقتصادی . امام خامنه ای . انتخاب دهم . انتخابات مجلس . شریعتمداری . شهید آیت . شیرین خانم عبادی . صانعی . دکتر احمدی نژاد . دکتر عباسی . ژنو ، کلمبیای2 . سبز لجنی . سبزلجنی . سخنرانی ها . کاربردهای انرژی هسته ای . کروبی . سونامی سوم تیر . سیاست خارجی . ضدغرب . طرح تحول اقتصادی . غزه . کلیپ، دانلود، صهیونیسم . نامه ننگین 2003 . هسته ای . وطن فروش . وطن فروشها . یکه تازی در کلمبیا . گفت و شنود کیهان . گفتگوی تلویزیونی . ما می توانیم . متفرقه . مطهری . مناسبتها . مناظره . منتظری .


:: آرشیو ::

**کلیپ**
آرشیو اخبار(88-1386)
آرشیو دسته بندی شده اخبار(88-1386)
آرشیو مطالب 87
سبزترین ها
پول مارو پس بگیر
این سبز و آن سبز
مناظره 10 میلیونی
13 آبان


:: دوستان من (لینک) ::

احمدی نژاد
بسیج جهانی
منطقه ممنوعه
گردباد
بیداری
چلغوز
فصل انتظار
خیلی دور _ خیلی نزدیک
موشک انداز
حزب اللهی مدرنیته
خمینیسم
ارزش خبر
خاتمی نیوز
رجانیوز
خبرنگار مسلمان
مصائب احمدی نژاد
بچه های سوم تیر
اختاپوس
خاکریزیسم
انصارنیوز
محراب اندیشه
ریاست جمهوری اسلامی ایران
روزنامه کیهان
روزنامه قدس
گاه نوشتهایی درباره ی هیچ چیز و همه چی
نسل یبدار
ولایت
پارتیزان
نصیحت به مسئولین جامعه اسلامی
جنبش
وبلاگ بحر
اریکه ایی ازنوع نوشتن
هجوم خاموش
ناگفته ها
یاوران دکتر احمدی نژاد
لاهوت
طنزهای خفن سیاسی
بوی خوش ظهور
بروبچز دبیرستان روشنگر
آواز پرجبرئیل
طنز کاظم
اصولگرا
روزنامه ایران
هجوم خاموش
پرس تی وی
آزادی بیان
برنانیوز
اندیشکده (دکتر عباسی)
مهرنیوز
وبلاگ رسمی دوستداران و منتقدان دکتراحمدی نژاد
خبرگزاری فارس
نیم نگاهی به ...
پرونده ویژه
مرکز بررسی های استراتژیک
اخبار و رویدادهای جنجالی
روایت های آسمانی
شهید چمران
نگرانی
نسل برتر
بهترین وبلاگ دنیا
سرمستانه
نگرانی
دانشگاه از هفت دولت آزاد
وبلاگ دانشجویان دانشگاه آزاد
صراحت
تارنگاشت های یک زن مسلمان
تاملات
افتضاح ملی
تمهیدات برای حضور و ظهور
آهستان
عشق الهی: نگاه به دین با عینک محبت، اخلاق، عرفان، وحدت مسلمین
منطقه ممنوعه
وبلاگ گروهی فصل انتظار
من و روزهایم
بوی خوش ظهور

در گوشی با خدا
شُکوه منطق ایرانى
شاعرانه
همسنگری
اجتماعی سیاسی
شریف نیوز
همولایتی
روایتی دیگر
مهراوه من
نشریه طنز ستون آزاد
محمد پرسپولیسی
دکتر محمد علی رامین
گام آخر
دکتر شهبازی
کوکب هدایت
اول خدا دوم آقا سوم دکتر
کهف
اکینانیوز

احمدی نژاد FANZ
Mafia Online Game
خدمت
ما در شب تاریخ تا صبح بیداریم
نمازخانه بوستان بهاره
خبرگزاری عصر ایران
دیپلماسی ایرانی
یادگارهای ماندگار
درد نوشته های دانشجوی مسلمان
پایگاه خبری جام
دنیای جوانی
پایگاه خبری سپهر
روزنامه عدالتخواه سیاست روز
نشریه پرتو سخن
آیینه
یالثارات الحسین
انصارنیوز
فاطمه رجبی
حدیث نفس
اسلام حقیقی
پیاده تا عرش
شمیم نینوا
جزیره دانلود 2008
رایحه خدمت
دولت ۷۰ میلیونی
رجایی زمان
دکتر احمدی نژاد
سایه نیوز
آبادگران ایران اسلامی
حامی
جعبه جادویی
جزیره تنهایی های من
امید آخر
شمیم
علافی از دیار ابهر
بیا تا برویم
عمو اکبر
فرقه اصلاحیه
نسیم وصل
عصر بیداری
اینجا چراغی روشن است
علی اکبر جوانفکر
خصوصی نیست ... !
در التهاب انتظار فرج...
بسیجی سیاسی
پرواز
شلیکهای خاتمی
جهاد مجازی
شهسوار دل
احمدی نژاد فانز
وبلاگ گروهی موج
۞ مرکز دانلود ایرانیان ۞
ایرانی تمام عیار
رجایی زمان 2
خاتمی ، نه
مجمع وبلاگ نویسان حامی دولت اسلامی
انتقاد
حامیان دولت اسلامی
تداوم
کنایه
شبکه ایران
رییس جمهور ایرانیان
احمدی نژاد مرد خدا
فراماسونری ویهود
بسیج دانشجویی دانشکده مهندسی پزشکی
استاذنا
استقامت
استناد
یوزارسیف
جنبش دعوت
توپ تانک بسیجی
یااباصالح فدات
ما می توانیم
پایگاه خبری قلم پرس
کلمه نیوز
چرا احمدی نژاد ؟
جنـبش پیامـکی احـمدی نـژاد
وبلاگ کاریکاتور هولوکاست
دولت مهر
پایگاه اطلاع رسانی مهرورزی
پایگاه اطلاع رسانی سحر
امتداد مهر
مردی از جنس مردم
ابـــوحـامـد
تقلب سبز
سیاست روز
صبح بیداری
مازیار بیژنی (کاریکاتور)
دولت اسلامی
تلخندک


:: لوگوی دوستان من ::










:: خبرنامه ::