سفارش تبلیغ
صبا ویژن

افشای نامه ننگین سال 2003 دولت خاتمی به آمریکا 

پس از افشاگری های رجانیوز درباره نامه ننگین سال 2003 ، متن کامل و تصویر این نامه منتشر شد.به گزارش رجانیوز، منابع آمریکایی اعلام کردند، سفیر سوئیس در سال 2003، این نامه را پس از مشورت با صادق خرازی، از جانب دولت ایران به کاخ سفید فکس کرد و کارل رو، قائم مقام بوش در کاخ سفید و مشاور عالی وی نامه را دریافت کرد. این سند "نقشه راه ایران - آمریکا" نام دارد.  
به گزارش سایت الف، تیم گیلدمن، سفیر سوئیس در تهران، از طریق باب نی نماینده جمهوری خواه کنگره این نامه را برای کارل رو ارسال کرده است. در این نامه که بارها از جانب دولت وقت ایران و دولت کنونی ایالات متحده تکذیب شده است به موارد مختلفی همچون برنامه هسته ای، حمایت از گروه های فسطینی، برنامه تسلیحاتی، مواضع سرسختانه بوش درباره ایران و ... پرداخته شده و سعی شده است با اعطای برخی امتیازات از جانب طرفین، گونه ای از توافق میان دو طرف ایجاد شود.
در روزهای گذشته، کاندولیزا رایس و سایر مقامات سیاست خارجی آمریکا، در مقابل انتقادات دموکرات ها مبنی بر نادیده گرفته شدن این نامه از جانب بوش و تلاش برای جنگ طلبی، وجود آن را زیر سوال بردند.

 افاضات جدید عامل ارسال نامه ننگین 2003 به دولت امریکا

یکی از مشاوران محمد خاتمی در گفتگو با مجله امریکایی نیوزویک با تأکید بر وجود دیوار بی اعتمادی میان ایران و امریکا، ادعا کرد روی کارآمدن دولت نهم محصول سیاستهای نادرست ایالات متحده بوده است!
صادق خرازی سفیر سابق ایران در پاریس و از نزدیکان محمد خاتمی که نیوزویک از وی به عنوان " یکی از بسیار دیپلماتهایی که در نظر حاکمان جدید ایران، بسیار لیبرال به نظر می رسد و با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد مجبور به استعفا شده است"، نام می برد، در گفتگو با این مجله، افزود: هم ایران و هم آمریکا باید تبلیغات منفی علیه یکدیگر را کنار بگذارند و سیاست های عمل گرایانه اتخاذ کنند.خرازی در پاسخ به این سوال که راه حل چیست؟ گفت دیوار بی اعتمادی بزرگی میان ایران و امریکا وجود دارد.
خرازی ادامه داد: 2 کشور می توانند درباره همه مسائل فی مابین مذاکره کنند. آنها می توانند اختلاف نظر داشته باشند اما دلیلی برای دشمنی کنونی وجود ندارد. آمریکا با چین، روسیه و حتی اروپا اختلافات خاص خود را دارد اما این بدان معنا نیست که با آنها گفتگو نکندوی افزود: اگرچه ایران آماده دفاع به هر وسیله ممکن است اما اولویت اول رهبر و دولت ایران ثبات در منطقه است. آنها جنگ و تنش نمی خواهند. به همین دلیل بود که ایران به آمریکا در افغانستان و عراق کمک کرد. در زمان رهبری آیت الله خامنه ای، ایران روابط خود را با بسیاری از کشورهایی که در گذشته دشمن ما بودند، عادی کرد.
خرازی در خصوص استعفای اجباری خود گفت: من به نسلی از دیپلمات های ایرانی تعلق دارم که به دیپلماسی اعتقاد دارند. من ممکن است برخی از سیاست های دولت کنونی را قبول نداشته باشم و ممکن است فکر کنم این سیاست ها با منافع ملی ما مغایرت دارد اما این دولت و سیاست هایش نتیجه سیاست های غلط آمریکاست. آنچه دولت کنونی ما انجام می دهد در واکنش به سالها غفلت آمریکا از سیگنال های مثبت ایران است. در زمان ریاست جمهوری خاتمی هر وقت ما خواستیم به آمریکا نزدیک شویم، آنها خواسته های بیشتری مطرح کردند.
گفتنی است صادق خرازی سال 2003، با گذشت چند ماه پس از حمله امریکا به عراق، در سفارت سوئیس (حافظ منافع امریکا) در تهران حضور یافت و به انشا مطالبی پرداخت که سفیر «تیم گولدیمن» سفیر وقت سوئیس در تهران، نامه ای از این اظهارات تهیه و به دولت امریکا فرستاد.سفیر سوئیس در مقدمه این نامه ننگین، خاطرنشان می کند طرف ایرانی تأکید فراوانی بر محرمانه ماندن این مذاکرات مکتوب دارد. در این نامه، در قبال دست کشیدن ایران از حمایت جنبشهای آزادیبخش نظیر حزب الله لبنان و حماس و همچنین تعلیق فعالیتهای هسته ای، از امریکا خواسته شده بود، نسبت به رفع برخی تحریمها در مقابل ایران اقدام کند و نام ایران را از لیست کشورهای حامی تروریست حذف نماید.
این نامه تابستان گذشته، نخستین بار از سوی شبکه 4 تلویزیون دولتی انگلیس افشا شد و 2 ماه بعد، روزنامه واشنگتن پسن متن کامل آن را منتشر ساخت. انعکاس ترجمه این نامه توسط رجانیوز، واکنش صادق خرازی را برانگیخت و وی در جلسه بررسی سیاست خارجی دولت هشتم در بنیاد باران اظهار داشت: ما برای اعتماد سازی اقدام به نگارش این نامه کردیم.
صادق خرازی همچنین در اظهاراتی مشابه آنچه که با نیوزویک مطرح کرده، افزوده بود: در سال 2003 دیوار بی اعتمادی بلندی میان ایران و آمریکا وجود داشت و هر لحظه ممکن بود آمریکا به ما حمله کند(!)، به همین خاطر به پیشنهاد من دولت هشتم نامه ای به آمریکا نوشت و همراهی اش با برخی سیاست های خاورمیانه ای آمریکا مثل سازش در فلسطین و لزوم تبدیل حزب الله لبنان به یک حزب سیاسی و شفاف سازی فعالیت های هسته ای ایران را اعلام کرد. اما دیوار بی اعتمادی میان ایران و آمریکا به قدری بلند بود که آمریکایی ها حتی نامه را بررسی نکردند.

  تکذیب دیرهنگام و ناشیانه
تکذیب می کنیم! کار احمدی نژاد است!  

درحالی که عبدالله رمضان زاده ارسال نامه ننگین دولت خاتمی به آمریکا در سال 2003 را تکذیب و آن را «خط تبلیغاتی حامیان دولت به دلیل شکست سیاست‌های خود در عرصه سیاست خارجی» عنوان می کند، روز گذشته مقامات ارشد آمریکایی بار دیگر دریافت این نامه ننگین از سوی دولت گذشته ایران را تایید و بر عدم پذیرش آن از سوی کاخ سفید تاکید کرده اند. این موضوع دروغ بودن یک سخن دیگر از ادعاهای سخنگوی دولت خاتمی را آشکار کرده است.
روز گذشته یک مقام بلند پایه سابق دولت آمریکا اعلام کرد کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا که هفته پیش و همزمان با رمضانزاده مدعی شده بود از پیشنهاد سال 2003 ایران برای گفتگو با آمریکا اطلاع ندارد، به کنگره دروغ گفته است .
به گزارش رویترز از واشنگتن ،فلینت لورت که در زمان ریاست کاندولیزا رایس بر شورای امنیت ملی آمریکا در این شورا فعالیت داشته ، گفته است: مطمئنم که رایس و کالین پاول وزیر خارجه وقت آمریکا در آن زمان از این پیشنهاد ایران مطلع بودند.لورت که این پیشنهاد را «تلاش جدی ایران برای فراهم کردن زمینه نزدیکی ایران و آمریکا» نامیده ،در ادامه مصاحبه با رویترز گفته است: کاندولیزا که هفته گذشته به کنگره گفت از این پیشنهاد اطلاع نداشته، در حقیقت می خواسته تا کنگره را فریب دهد، زیرا من مطمئنم که وی از این پیشنهاد مطلع بوده است.
گفتنی است رایس هفته گذشته در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا درباره آنچه فلینت لورت درباره پیشنهاد ایران برای گفتگو با امریکا در سال 2003 مطرح کرده بود، گفت: «من نمی دانم لورت درباره چه چیز صحبت می کند.»
اما لورت به رویترز گفته است: رد این پیشنهاد ایران از دست دادن یک فرصت بود، زیرا مقامات آمریکا می توانستند با پذیرفتن آن تنش ها میان دو کشور را رفع کنند.لورت که از دروغ گفتن رایس بسیار عصبانی به نظر می رسید، افزوده است: رایس باید به علت زیر سوال بردن اظهارات من درباره پیشنهاد ایران به آمریکا عذرخواهی کند. درست است که من در سال 2003 از شورای امنیت ملی آمریکا بیرون رفتم اما پیشنهاد ایران قبل از کناره گیری ام از این شورا دریافت شده بود.
در ایران نیز در حالیکه سخنگوی دولت خاتمی از دروغ بودن ارسال چنین نامه ای خبر داده و آن را اکاذیب منتشر شده از سوی«احمدی نژاد»! دانسته است،طی روزهای گذشته یک نسخه از این نامه،در روزنامه واشنگتن پست منتشر شده است.این در حالیست که برای اولین بار شبکه 4 تلوزیون بی بی سی، اواخر مهر ماه امسال در گزارشی با عنوان «ایران در ورای عناوین خبری: کشف ایران» به افشای نامه دستگاه دیپلماسی خاتمی به آمریکا پرداخت.
دستگاه دیپلماسی وقت(متشکل از وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی ) در آن نامه، نه تنها از کمک به آرامش نیروهای اشغالگر در عراق و دست برداشتن از حمایت گروه های فلسطینی و حماس سخن به میان آورده بود، بلکه در میان پیشنهادات خود سخن از «تلاش کامل برای خلع سلاح حزب الله» آورده و قول داده بود تمام فعالیت های هسته ای ایران را شفاف! کند، تا در ازای آن آمریکا نام ایران را از کشورهای محور شرارت حذف کند، گروهک منافقین را از بین ببرد و دیگر ایران را تحریم نکند!بی بی سی ارسال این نامه را که پس از حمله آمریکا به عراق و با واسطه سوئیسی‌ها صو رت گرفت، نشانه «ترس ایران از اینکه هدف بعدی آمریکا قرار گیرد»، عنوان کرده بود.
شبکه 4 تلوزیون بی بی سی در ادامه گزارش خود در این باره با محمد حسین عادلی معاون وقت وزیر امور خارجه و سفیر سابق ایران در انگلستان مصاحبه کرد.عادلی با تایید این نامه نگاری به بی بی سی گفته بود:« آن نامه برای آمریکایی ها فرستاده شد تا نشان دهد که ما آماده گفتگو و حل معضلات هستیم. این اقدام در راستای سیاست های محمد خاتمی بود که می خواست همه راه های مسالمت آمیز را بیازماید!»مدتی بعد خبر گزاری اسوشیتد پرس  نیز به این موضوع پرداخت . این خبرگزاری به نقل از رئیس دفتر کالین پاول(وزیر خارجه وقت آمریکا) آورده بود: ارسال این نامه واقعیت دارد و به واسطه دولت سوئیس، رسمی اما محرمانه، به دست مقامات ما رسید. این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا البته تاکید کرده است که نامه مذکور همان زمان با مخالفت قاطع دیک چنی(معاون جرج بوش) مواجه و از مرحله ترتیب اثر دادن در سیاستهای آمریکا در قبال ایران خارج شد.
انتشار خبر ارسال نامه سال 2003 دولت خاتمی به کاخ سفید و طرح پیشنهادهای ننگین، خبر حیرت‌انگیزی است که پیش از این رجانیوز آن را منتشر کرده و با توجه به منابع انتشار این خبر(خبرگزاریهای کینه ورز خارجی) خواستار توضیح رسمی خاتمی و هاشمی رفسنجانی دراین باره شده بود. اما بالاخره پس از گذشت چهار ماه از آن زمان، سخنگوی دولت خاتمی در این باره لب به سخن گشود و در مصاحبه با سایت وابسته به مجمع تشخیص و در حالیکه پیش از این فلینت لورت،رئیس دفتر پاول، عادلی و ظریف ارسال چنین نامه ای را تایید کرده بودند و در روزهای گذشته نیز نسخه ای از این پیشنهاد در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به چاپ رسیده است، گفت:«دروغ است» و «انتشار این خبر، کار احمدی نژاد است»!

  گسترش جنجال نامه 2003 در آمریکا
حرف رایس و سخنگوی خاتمی دروغ از آب درآمد  

با گسترش جنجال نامه ننگین 2003 دستگاه سیاست خارجی وقت ایران به آمریکا، « تریتا پارسی » رئیس شورای ایرانیان آمریکایی تبار موسوم به « نیاک » و از کارشناسان مسائل ایران در آمریکا در گفتگو با خبرگزاری APS به افشای چگونگی برخورد آمریکا با نامه جنجالی 2003 پرداخت.پیش از این رایس از سوی دستگاه سیاست خارجی دولت بوش و عبدالله رمضان زاده هم از طرف دولت خاتمی وجود چنین نامه ای منکر شده بودند. رمضان زاده خط تبلیغاتی حامیان دولت به دلیل شکست سیاست‌های خود در عرصه سیاست خارجی را دلیل انتشار اخباری درباره این نامه جنجالی عنوان کرده بود.
به گزارش رجانیوز، تریتا پارسی در ابتدای این مصاحبه تاکید کرد، « کارل روو »مهمترین مشاور جرج بوش رئیس جمهوری امریکا رونوشتی از پیشنهاد محرمانه ایران را برای برقراری مذاکرات مستقیم با امریکا در ماه مه2003  دریافت کرده است. رئیس شورای ایرانیان آمریکایی تبار خاطرنشان کرد: این پیشنهاد از دستان « باب نی » نماینده حزب حاکم جمهوریخواه و عضو سابق کنگره آمریکا منحصرا به روو تحویل داده شد.  پارسی در ادامه گفت: پیشنهاد مذاکره همان هفته ای در اختیار مشاور سابق بوش قرار گرفت که وزارت امور خارجه امریکا آن را از طریق نمابر حدود چهارم ماه مه2003 دریافت کرده بود. «تیم گولدیمن» سفیر سوئیس در تهران، باب نی را برای انتقال پیشنهاد مذاکره ایران به کاخ سفید برگزیده بود، چون می دانست نماینده سابق ایالت جنوبی اوهایو تنها نماینده ای است که در کنگره امریکا به زبان فارسی آشنایی دارد و بویژه به موضوعات مرتبط با ایران علاقه مند است. بر اساس این گزارش گولدیمن پیشتر نیز به ایرانیان برای نگارش متن پیشنهادی کمک کرده بود!! پارسی در تشریح نامه جنجالی 2003 می گوید: ایران در این پیشنهاد از آمادگی  خود برای بررسی تعهداتی دراز مدت درخصوص برنامه هسته ای اش، همچنین  درباره روابط خود با جنبش شیعه حزب الله لبنان و حماس خبر داده بود.
پارسی با بیان اینکه انتشار پیشنهاد مذاکره ایران جنجال و اختلاف نظر گسترده ای میان دولت بوش و منتقدانش در داخل و خارج از کنگره برانگیخت، افزود: افشای هویت «روو» به عنوان دریافت کننده این پیشنهاد بر نگرانی ها و تنشهای موجود درخصوص این که چه افرادی از دولت بوش در ارتباط با این موضوع نقش داشته اند را شدت بخشید.گفتنی است، کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته به هنگام شهادت در برابر کنگره، مشاهده پیشنهاد ایران را در سال2003 رد کرد و علاوه بر آن «فلاینت لورت» یک مسئول سابق در وزارت امور خارجه آمریکا را به خاطر مطلع نکردن فوری وی از این موضوع در آن هنگام مورد سرزنش قرار داد.
اما لورت چهارشنبه گذشته در کنفرانسی که در مقر کنگره در خصوص روابط آمریکا و ایران و با حمایت بنیاد ساختار جدید آمریکا (New America Foundation) و نیاک برگزار شده بود، در واکنش به انتقادات رایس با بیان این که غیرممکن است وزیر امور خارجه را درباره پیشنهاد ایران مطلع نکرده باشد، عذرخواهی وی را به دلیل این سرزنش خواستار شد.روو و رایس هر دو در سال2003 به همراه دیک چنی معاون ریاست جمهوری آمریکا از چهره های نزدیک به بوش در زمینه سیاست خارجی به حساب می آمدند.
پارسی همچنین ادعای بعدی رایس و چند تن دیگر از مسئولان وزارت امور خارجه آمریکا درباره اینکه گمان می کردند سفیر سوئیس در تهران خود پیشنهاد مذاکره ایرانیان را مطرح کرده است، مردود دانست و گفت: متن پیشنهادی ایران چه در آن رونوشتی که به روو تحویل داده شد و چه در آن نمابری که چند روز قبل از آن به وزارت امور خارجه ارسال شده، هر دو از قصد دولت ایران برای مذاکره حکایت دارند.یادداشتی که گولدیمن سفیر سوئیس در تهران به همراه متن پیشنهادی به باب نی ارسال کرد و سپس در اختیار روو قرار گرفت، موید این موضوع است که این پیشنهاد را صادق خرازی معاون وقت وزیر امورخارجه، درپی مشورت با گولدیمن نوشته است.
پارسی همچنین مدعی شده است: البته نگارش این پیشنهاد تنها پس از گفت وگوها و رایزنی ها با محمد خاتمی رئیس جمهوری وقت و کمال خرازی وزیر امور خارجه در دستور کار قرار گرفت. 

 

اولین واکنش واسطه دولت خاتمی به نامه جنجالی 2003
+ترجمه نقشه راه ایران و آمریکا

 در پی انتشار نامه 2003 دستگاه سیاست خارجی دولت خاتمی به آمریکا مبنی بر نقشه راه برای ایجاد رابطه میان ایران و آمریکا ، صادق خرازی سفیر وقت ایران در پاریس و از نزدیکان محمد خاتمی هفته گذشته در جلسه بررسی سیاست خارجی دولت هشتم در بنیاد باران اظهار داشته است: ما برای اعتماد سازی اقدام به نگارش این نامه کردیم.
به گزارش رجانیوز، صادق خرازی گفته است: در سال 2003 دیوار بی اعتمادی بلندی میان ایران و آمریکا وجود داشت و هر لحظه ممکن بود آمریکا به ما حمله کند(!)، به همین خاطر به پیشنهاد من دولت هشتم نامه ای به آمریکا نوشت و همراهی اش با برخی سیاست های خاورمیانه ای آمریکا مثل سازش در فلسطین و لزوم تبدیل حزب الله لبنان به یک حزب سیاسی و شفاف سازی فعالیت های هسته ای ایران را اعلام کرد.وی افزوده است: اما دیوار بی اعتمادی میان ایران و آمریکا به قدری بلند بود که آمریکایی ها حتی نامه را بررسی نکردند.

نامه ننگین

پیش از این محمد حسین عادلی سفیر وقت ایران در لندن به BBC گفته بود: آن نامه برای آمریکایی ها فرستاده شد تا نشان دهد که ما آماده گفتگو و حل معضلات هستیم. این اقدام در راستای سیاست های محمد خاتمی بود که می خواست همه راه های مسالمت آمیز را بیازماید.گفتنی است نامه جنجالی 2003 دولت خاتمی به آمریکا، به واسطه گری «تیم گولدیمن» سفیر وقت سوئیس در تهران و به قلم وی نوشته شد.گلمدن در این نامه اظهار می دارد: پس از یک گفتگو طولانی با صادق خرازی این نامه نوشته شده است. 
متن ترجمه فارسی بخشی از این نامه که به نقشه راه ایران و آمریکا معروف شده، به این شرح است:
بعد از صحبت کردن درباره این مسئله با صادق خرازی، من فهمیدم که آنها می‌خواهند مطمئن بشوند که اگر در مرحله اولیه همه چیز به هم خورد، قرارهایی که  گذاشته اند، و شرایط جدیدی که گذاشته اند افشا نشود. چون نمی‌خواهند مشکل داشته باشند. به هر حال من این موضوع را به طور شفاف فهمیدم که دولت ایران می‌خواهد این مسئله را به صورت جدی با آمریکا حل کند. و اما مفاد این توافق برای مذاکره به شرح ذیل است:
اهداف آمریکا:
(ایران قبول کند که آمریکا اهداف زیر را در پیشنهاد بگذارد.)
wmd (سلاح‌های کشتار جمعی) ایرانی‌ها باید از لحاظ امنیتی اطمینان کامل بدهند که ایرانیان هیچ طرحی و برنامه‌ای برای ساخت wmd ندارند.
همکاری کامل با آژانس (IAEA) براساس اجازه ایرانی‌ها بر تمام (2+ 93 و تمام عهده نامه‌های آینده آژانس)

تروریسم:
برخورد قاطع علیه هر گونه عمل تروریستی در خاک ایران همکاری ایران همکاری کامل و تبادل اطلاعات مروبط به این موضوع

عراق:
هماهنگی ایرانی‌ها برای برقرار کردن امنیت در عراق و تاسیس یک عراق دمکراتیک و دولت دمکراتیک که متشکل باشد از تمام گروه‌های مذهبی و قبائل در عراق

خاورمیانه
 1- قطع هر گونه کمک مادی به فلسطینی‌ها (حماس و جهاد و ....) از طرف خاک ایران و اجبار این گروه‌ها که اقدامات خونبار را قطع کنند علیه مردمی که در مرزهای 1967 قرار دارند.
2- کاری کنند که حزب الله یک گروه سیاسی- اجتماعی در لبنان شود.
3- قبول 2 راه آمریکا

اهداف ایرانیان:
( آمریکا این نوع گفت‌وگو را قبول می‌کند و قبول دارد که ایرانی‌ها این شرایط زیر را در پیشنهاداتشان قرار دهند)
- آمریکا حمایت‌هایی که برای تغییرات سیاسی به طو ر مستقیم در حال انجام هستند، دیگر انجام ندهند.
- لغو تمام تحریم‌ها تمام تحریم‌های تجاری، پولهای بلوکه شده و لغو دست یافتن به WTO
-عراق: تعقیب و پیگرد منافقین حمایت از بازگرداندن اعضای منافقین به ایران حمایت از برگرداندن ایرانی‌هایی که در عراق هستند. ترکیه به شمال عراق حمله نکند.
احترام گذاشتن به آداب و رسوم ایرانیان و احترام گذاشتن به روابط مذهبی دیرینه ایران و نجف و کربلا
- دست یافتن به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، فناوری زیست شناسی، فن‌آوری‌های شیمیایی
- قبول کردن ایران به عنوان کسی که حلال مسئله امنیتی منطقه است با احتساب میزان دفاعی که می‌توانند از خود بکنند (منظور پیشرفتهای نظامی که ایران داشته است)
- تروریسم: برخورد با منافقین و قبول آنها در آمریکا (منظور شخص نیست)  

مراحل:
1- برقراری ارتباطات دو جانبه براساس مراحل زیر 
 2- بیانیه شبیه‌سازی شده دو جانبه (یعنی بیانیه‌ای که هر دو طرف بر آن توافق نظر داشته باشند) ما همیشه آماده بودیم که با هم به طور مستقیم صحبت کنیم با احترام دو جانبه در موردمنافع دو طرف و مسائلی که دو طرف روی آن تاکید دارند. اما ما همیشه این را روشن کرده‌ایم که اینطور صحبت تنها زمانی می‌شود انجام شود که یک راه حل هوشمندانه برای این مشکل داده شود تا مسائلی که خودمان می‌خواهیم در آن در نظر گرفته شود.
3- گفت‌وگو مستقیم در سطح خوب انجام شود، با توجه به توافقات قبلی مسائلی که باید در مورد‌آن در مرحله اول نتیجه گرفته شود. 
عراق: تشکیل یک گروه همکاری در مورد عراق، حمایت خیلی شدید ایرانی‌ها برای برقراری امنیت در عراق. کمیته آمریکا مشکل منافقین را در عراق حل کند کمیته آمریکا غرامت ایران درمورد ایران و عراق را متذکر شود. 
تروریسم: کمیته ایران با افراد القاعده در ایران برخورد قاطع کند و در مورد تبادل اطلاعات در این باره همکاری کنند .
ایرانی‌ها این را عنوان کنند که ما صلح خاورمیانه را حمایت می‌کنیم که مورد حمایت فلسطینها است که بر طبق توافقات که در مسئله نقشه راه است خواهد بود.
آمریکا قبول کند که ایرانی‌ها به WTO دسترسی پیدا کنند، در مورد عضو شدن شروع به صحبت و گفت‌وگو کنند.

همکاری موازی در 3 گروه برای خلع سلاح، امنیت منطقه و همکاری اقتصادی.
اهداف چنین خواهد بود که به طور موازی در این 3 گروه نقشه راه همکاری کنند. و برای این که این صحبت‌ها آغاز شود هر طرف اهدافشان این خواهد بود (رجوع به اهداف بالا) که در پیشنهاداتشان بگذارند. 
 

1- خلع سلاح: نقشه راه که اهداف دو جانبه 2 را در بر می‌گیرد اطمینان کامل به کمیته‌های بین‌الملی و تضمین کنید که از WMD دور خواهند بود. در عوض ما به ایران اجازه می‌دهیم که به تکنولوژی غربی دست پیدا کنند ( در 3 محدوده) 
2-  تروریسم و امنیت منطقه: نقشه راه برای اهداف بالا درباره خاورمیانه و تروریسم 
3- همکاری اقتصادی: نقشه راه برای برداشتن تحریم‌ها و راه حل برای کمک‌های فریز شده
یک بیانیه عمومی که این اهداف اولیه به سرانجام رسیده.

 سکوت معنادار خاتمی،رفسنجانی و روحانی در برابر خبر ارسال یک نامه ننگین

پنج ماه پس از آنکه رادیو دولتی انگلیس از ارسال یک نامه ننگین از سوی دستگاه دیپلماسی دولت خاتمی به آمریکا خبر داد،هنوز مسوولین وقت دیپلماسی کشور و از جمله شخص محمد خاتمی در برابر انتشار این خبر هیچ موضگیری در رد یا تایید آن نداشته اند.
به گزارش رجانیوز در سپتامبر سال گذشته میلادی ،شبکه چهار رادیو دولتی انگلیس(بی.بی.سی) طی یک برنامه گزارش خبری از ایران مدعی شد که دستگاه دیپلماسی ایران(اعم ازمسوولین وزارت خارجه و روحانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی) در سال 2003 میلادی  و چند هفته پس از اشغال عراق توسط نیروهای نظامی آمریکا، در نامه ای محرمانه به مقامات کاخ سفید درخواست کرده اند تا در ازای متوقف شدن حمایتهای جمهوری اسلامی از حماس ، کمک به خلع سلاح حزب الله لبنان و شفاف تر (!) شدن فعالیتهای هسته ای، آنان نام جمهوری اسلامی را از فهرست محورهای شرارت حذف کنند، سازمان مجاهدین(خلق) را از بین ببرند و دیگر ایران را تحریم نکنند!
این خبر حیرت آور البته در رسانه های داخلی کاملا سانسور شد و رسانه های اصلاح طلب،این خبر را به طور کلی  از خروجی روزنامه ها،خبرگزاریها و سایتهای اینترنتی خود حذف نمودند.این در حالی بود که در متن گزارش شبکه 4 بی.بی.سی ادعا شده بود،معاون وقت وزیر خارجه ایران،این خبر را در گفتگو با خبرنگار این شبکه تایید کرده و از آن تحت عنوان گام بلند ایران برای گفتگو! نام برده است.این شبکه انگلیسی به نقل از این مقام ارشد وزارت خارجه وقت گفت که این نامه در راستای سیاستهای محمد خاتمی نوشته و ارسال شده است.
اکنون پس از گذشت نزدیک به پنج ماه از انتشار این گزارش توسط بی بی سی ، این بار خبرگزاری اسوشیتد پرس به تایید و بازخوانی خبر ارسال این نامه در سال 82 ، پرداخته است.
اسوشیتدپرس این بار به نقل از رئیس دفتر کالین پاول(وزیر امورخارجه وقت آمریکا)مدعی شده است که این نامه واقعیت داشته و به واسطه دولت سوئیس، رسمی اما محرمانه، به دست مقامات کاخ سفید رسیده است. این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده است که نامه مذکور با مخالفت قاطع دیک چنی(معاون جرج بوش) مواجه و از مرحله ترتیب اثر دادن در سیاستهای آمریکا خارج شده است.
م
علوم نیست چرا مدعیان دیپلماسی مصلحت که اتفاقا در دوره 17 ماهه اخیر روی کار آمدن دولت نهم،به کمک جریان رسانه ای وابسته،همچنان خود را بر فضای سیاسی کشور تحمیل کرده اند، حاضر نیستند هیچگونه توضیحی درباره اینگونه اخبار منتشره از سوی خبرگزاریهای خارجی که با تایید برخی مقامات سابق وزارت خارجه نیز همراه شده است، بدهند.اینگونه به نظر می رسد در صورت حقیقی بودن ارسال این نامه ننگین،عقب نشینی های پی در پی تیم هسته ای خاتمی و هاشمی رفسنجانی در برابر زورگوئیهای غرب طی سالهای 82 تا 84 که عملا به تعطیلی کامل فعالیتهای هسته ای دانشمندان ایرانی انجامید را باید قطعاتی از پازلی دانست که تصویر نهایی آن در اینگونه نامه ها ترسیم شده والبته با انتخاب مردم در تیرماه 84 ناکام مانده است.


نوشته شده توسط: محمد حق دوست


ِْلیست کل یادداشت های این وبلاگ

ادامه فعالیت در وبلاگ قابلمه بدست
لری کینگ هم به سخنان هاشمی استناد کرد
هانیبال الخاص و ناصر حجازی!
سری ششم کلیپهای "رویای سرطانی"
ترور در روز رأی اعتماد
اللهم عجل لولیک الفرج
سری پنجم کلیپهای "رویای سرطانی"
سری چهارم کلیپهای "رویای سرطانی"
قانونی ترین دزدی قرن!
سری سوم کلیپهای 'رؤیای سرطانی'
اهانت به رهبری، مردم و احمدینژاد از جایگاه وکیل مدافعی سران فتنه
تقدیم به نخبه بیبصیرت "علی.م": عمرسعد شمایید که پیمان شکنید!
آوای مرگ بر موسوی سخنرانی سید حسن را نیمه تمام گذاشت
عظیم ترین نماز جمعه تاریخ اسلام به امامت رهبر معظم انقلاب
عدهای در صف دشمنان امام ادعای مالکیت انحصاری خط امام را دارند
[همه عناوین(671)][عناوین آرشیوشده]

خانه
مدیریت
پست الکترونیک
شناسنامه
 RSS 
 Atom 



:: کل بازدیدها ::
498671


:: بازدیدهای امروز ::
134


:: بازدیدهای دیروز ::
125



:: درباره من ::

محمد حق دوست
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و جعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه . این وبلاگ رو راه انداختم تا از مردی دفاع کنم که آماج حملات بی رحمانه و بی شرمانه دشمنان خارجی و مخالفین داخلی قرار گرفته . کسی که تنها جرمش خدمت و نوکری ملت ایرانه ، کسی که معنای واقعی یک رئیس جمهور رو برای مردم به تصویر کشید ، کسی که ثابت کرد با دین هم میشه حکومت کرد ، کسی که ثابت کرد افکار امام به زباله دان تاریخ نپیوسته، کسی که بعد از چندین سال آوای دلنشین اللهم عجل لولیک الفرج رو در سراسر گیتی طنین انداز کرد ، کسی که یاد و خاطره رجایی رو در ذهن مردم زنده کرد ، کسی که نظام های ظالمانه و ناعادلانه حاکم بر دنیا رو به سخره گرفت . کسی که ...

:: لینک به وبلاگ ::


:: پیوندهای روزانه::

آقای مطهری! دانشگاه آزاد هم تقصیر مناظره است؟! [41]
وقف دانشگاه آزاد ، دزدی بزرگ [45]
لاریجانی : من به وظیفه ام عمل کرده ام [11]
از کیف انگلیسی تا کیف آزادی [9]
مطالبه حقوق مستضعفین از نمایندگان جاسبی گرا+ شماره موبایل [33]
مسئله دانشگاه آزاد و آزمون فساد ستیزی نظام [20]
اصولگرایان اصول را بخاطر آورید! [6]
وکیل الرعایا یا وکیل الدانشگاه آزاد؟ [10]
مجلسی که انگار از جنس مردم نیست [13]
اکنون پس از 20 سال... [51]
آیا سید حسن پیام مردم را شنید؟ + فیلم [267]
موسوی و کروبی در سالگرد رحلت امام(ره) چه می‌کنند؟! [48]
نظر رهبر انقلاب در مورد الله اکبر گفتن سبزها [43]
چرا سخنرانی سید حسن نیمه تمام ماند ؟ [25]
واکنش مردم به سیدحسن نوعی هشدار بود [23]
[آرشیو(162)]


:: فهرست موضوعی یادداشت ها::

کلیپ[7] . احمدی نژاد[6] . دانلود[5] . صهیونیسم[5] . هاشمی[5] . موسوی[5] . کلیپ[2] . سفرهای استانی[2] . قالیباف[2] . سید حسن خمینی[2] . خاتمی[2] . انتخابات88[2] . انرژی هسته ای . انقلاب بنزین . تقلب . توهم . جاسوس . جلبک سبز . جنبش سبز . جنگ نرم . حداد عادل . حماسه 88 . خواص . دانشگاه آزاد . دانشگاه از هفت دولت آزاد . احمدی نژاد، خاتمی ، هاشمی . افسادطلبان . اقتصادی . امام خامنه ای . انتخاب دهم . انتخابات مجلس . شریعتمداری . شهید آیت . شیرین خانم عبادی . صانعی . دکتر احمدی نژاد . دکتر عباسی . ژنو ، کلمبیای2 . سبز لجنی . سبزلجنی . سخنرانی ها . کاربردهای انرژی هسته ای . کروبی . سونامی سوم تیر . سیاست خارجی . ضدغرب . طرح تحول اقتصادی . غزه . کلیپ، دانلود، صهیونیسم . نامه ننگین 2003 . هسته ای . وطن فروش . وطن فروشها . یکه تازی در کلمبیا . گفت و شنود کیهان . گفتگوی تلویزیونی . ما می توانیم . متفرقه . مطهری . مناسبتها . مناظره . منتظری .


:: آرشیو ::

**کلیپ**
آرشیو اخبار(88-1386)
آرشیو دسته بندی شده اخبار(88-1386)
آرشیو مطالب 87
سبزترین ها
پول مارو پس بگیر
این سبز و آن سبز
مناظره 10 میلیونی
13 آبان


:: دوستان من (لینک) ::

احمدی نژاد
بسیج جهانی
منطقه ممنوعه
گردباد
بیداری
چلغوز
فصل انتظار
خیلی دور _ خیلی نزدیک
موشک انداز
حزب اللهی مدرنیته
خمینیسم
ارزش خبر
خاتمی نیوز
رجانیوز
خبرنگار مسلمان
مصائب احمدی نژاد
بچه های سوم تیر
اختاپوس
خاکریزیسم
انصارنیوز
محراب اندیشه
ریاست جمهوری اسلامی ایران
روزنامه کیهان
روزنامه قدس
گاه نوشتهایی درباره ی هیچ چیز و همه چی
نسل یبدار
ولایت
پارتیزان
نصیحت به مسئولین جامعه اسلامی
جنبش
وبلاگ بحر
اریکه ایی ازنوع نوشتن
هجوم خاموش
ناگفته ها
یاوران دکتر احمدی نژاد
لاهوت
طنزهای خفن سیاسی
بوی خوش ظهور
بروبچز دبیرستان روشنگر
آواز پرجبرئیل
طنز کاظم
اصولگرا
روزنامه ایران
هجوم خاموش
پرس تی وی
آزادی بیان
برنانیوز
اندیشکده (دکتر عباسی)
مهرنیوز
وبلاگ رسمی دوستداران و منتقدان دکتراحمدی نژاد
خبرگزاری فارس
نیم نگاهی به ...
پرونده ویژه
مرکز بررسی های استراتژیک
اخبار و رویدادهای جنجالی
روایت های آسمانی
شهید چمران
نگرانی
نسل برتر
بهترین وبلاگ دنیا
سرمستانه
نگرانی
دانشگاه از هفت دولت آزاد
وبلاگ دانشجویان دانشگاه آزاد
صراحت
تارنگاشت های یک زن مسلمان
تاملات
افتضاح ملی
تمهیدات برای حضور و ظهور
آهستان
عشق الهی: نگاه به دین با عینک محبت، اخلاق، عرفان، وحدت مسلمین
منطقه ممنوعه
وبلاگ گروهی فصل انتظار
من و روزهایم
بوی خوش ظهور

در گوشی با خدا
شُکوه منطق ایرانى
شاعرانه
همسنگری
اجتماعی سیاسی
شریف نیوز
همولایتی
روایتی دیگر
مهراوه من
نشریه طنز ستون آزاد
محمد پرسپولیسی
دکتر محمد علی رامین
گام آخر
دکتر شهبازی
کوکب هدایت
اول خدا دوم آقا سوم دکتر
کهف
اکینانیوز

احمدی نژاد FANZ
Mafia Online Game
خدمت
ما در شب تاریخ تا صبح بیداریم
نمازخانه بوستان بهاره
خبرگزاری عصر ایران
دیپلماسی ایرانی
یادگارهای ماندگار
درد نوشته های دانشجوی مسلمان
پایگاه خبری جام
دنیای جوانی
پایگاه خبری سپهر
روزنامه عدالتخواه سیاست روز
نشریه پرتو سخن
آیینه
یالثارات الحسین
انصارنیوز
فاطمه رجبی
حدیث نفس
اسلام حقیقی
پیاده تا عرش
شمیم نینوا
جزیره دانلود 2008
رایحه خدمت
دولت ۷۰ میلیونی
رجایی زمان
دکتر احمدی نژاد
سایه نیوز
آبادگران ایران اسلامی
حامی
جعبه جادویی
جزیره تنهایی های من
امید آخر
شمیم
علافی از دیار ابهر
بیا تا برویم
عمو اکبر
فرقه اصلاحیه
نسیم وصل
عصر بیداری
اینجا چراغی روشن است
علی اکبر جوانفکر
خصوصی نیست ... !
در التهاب انتظار فرج...
بسیجی سیاسی
پرواز
شلیکهای خاتمی
جهاد مجازی
شهسوار دل
احمدی نژاد فانز
وبلاگ گروهی موج
۞ مرکز دانلود ایرانیان ۞
ایرانی تمام عیار
رجایی زمان 2
خاتمی ، نه
مجمع وبلاگ نویسان حامی دولت اسلامی
انتقاد
حامیان دولت اسلامی
تداوم
کنایه
شبکه ایران
رییس جمهور ایرانیان
احمدی نژاد مرد خدا
فراماسونری ویهود
بسیج دانشجویی دانشکده مهندسی پزشکی
استاذنا
استقامت
استناد
یوزارسیف
جنبش دعوت
توپ تانک بسیجی
یااباصالح فدات
ما می توانیم
پایگاه خبری قلم پرس
کلمه نیوز
چرا احمدی نژاد ؟
جنـبش پیامـکی احـمدی نـژاد
وبلاگ کاریکاتور هولوکاست
دولت مهر
پایگاه اطلاع رسانی مهرورزی
پایگاه اطلاع رسانی سحر
امتداد مهر
مردی از جنس مردم
ابـــوحـامـد
تقلب سبز
سیاست روز
صبح بیداری
مازیار بیژنی (کاریکاتور)
دولت اسلامی
تلخندک


:: لوگوی دوستان من ::










:: خبرنامه ::